Malaysia menggariskan tiga teras utama dalam memastikan etnik Rohingya di Rakhine, Myanmar terus terbela di pentas ASEAN.

Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah menegaskan usaha penghantaran pulang (deportation) etnik itu ke negara asal mereka perlu dibuat secara komprehensif.

Ujarnya, selain menerima pandangan etnik Rohingya sendiri, pelan penghantaran pulang itu juga perlu merangkumi pandangan petugas-petugas badan kemanusiaan.

"Kita (Malaysia) juga menyatakan pandangan kita bahawa perbincangan dan pelan penghantaran pulang itu harus dibuat secara komprehensif.

"Ini termasuklah juga mendengar pandangan-pandangan daripada warga Rohingya sendiri dan juga mereka yang selalu membuat kerja-kerja kemanusiaan dengan pelarian Rohingya khususnya di Cox's Bazar," katanya kepada media Malaysia selepas menghadiri Mesyuarat Menteri-Menteri Luar ASEAN sempena Sidang Kemuncak ASEAN Ke-34 di sini, hari ini.

BACA: ASEAN 2019: Belum bertemu Suu Kyi, Tun Mahathir 'buka mulut' selamatkan Rohingya


Malam tadi, beliau turut bersama Menteri-menteri Luar ASEAN menghadiri majlis makan malam kerja yang turut membincangkan isu-isu berkepentingan bersama.

Ujar beliau, antara perkara lain yang turut dikongsikan Malaysia dalam membela nasib Rohingya adalah berkenaan membawa pelaku jenayah tersebut ke muka pengadilan.

"Pertama ialah penjenayah ini perlu dibawa ke pengadilan. Apakah platformnya, itu persoalan yang kemudian, tapi pelaku perlu dibawa ke muka pengadilan.

"Isu Rohingya ini tidak boleh dipisahkan daripada isu kewarganegaraannya. Dalam bab kewarganegaraan, Malaysia mungkin satu-satunya negara yang masih bicara soal isu kewarganegaraan Rohingya.

"Dalam kebanyakan dokumen ASEAN, perkataan Rohingya jarang digunakan tapi yang dirujuk ialah Rakhine, tetapi Malaysia konsisten, kita tetap menggunakan terma Rohingya," jelasnya.


Selain itu, ujar beliau, Malaysia kekal komited untuk meningkatkan lagi kerja-kerja kemanusiaan yang selama ini telah kita laksanakan sama ada di Malaysia mahupun di Cox's Bazar.