Umat Islam di seluruh negara hari ini menyambut Hari Raya Aidiladha dalam suasana penuh kesederhanaan namun meriah.

Sambutan Aidiladha dimulakan sejak awal pagi dengan umat Islam memenuhi masjid untuk menunaikan solat sunat Aidiladha.

Aidiladha merupakan hari kebesaran Islam di mana umat Islam di seluruh dunia memperingati pengorbanan Nabi Ibrahim A.S. dan Nabi Ismail A.S. dalam mentaati perintah Allah S.W.T.

Peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim A.S. ini merupakan tanda kebesaran Allah dan kekuatan iman kedua-dua Nabi Allah dalam mentaati suruhanNya.

Umat Islam disunatkan melakukan ibadat korban sebagai memperingati peristiwa Nabi Ibrahim A.S. yang diperintah Allah S.W.T. agar menyembelih anaknya Nabi Ismail A.S. bagi membuktikan kepatuhan baginda terhadap suruhan Allah S.W.T. dan peristiwa itu menjadi lambang pengorbanan teragung dalam sejarah manusia.

Mengambil keberkatan sambutan Hari Raya Korban, masyarakat Islam tidak lupa untuk menunaikan ibadah korban selepas selesai solat sunat Aidiladha apabila beratus-ratus ekor lembu, kerbau dan kambing dikorbankan di masjid-masjid, surau-surau, kampung-kampung dan juga taman-taman perumahan yang terletak di kawasan bandar.

DI KELANTAN, Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V hari ini berangkat menunaikan solat Aidiladha di Masjid Al Sultan Ismail Petra, Kubang Kerian.

Seri Paduka tiba di masjid itu pada kira-kira 9.10 pagi dan baginda bersama kira-kira 5,000 jemaah kemudiannya menunaikan solat yang diimamkan oleh Imam Muda Abdul Bari Abdullah.

Khutbah pula disampaikan oleh Imam Tua 1 masjid itu Sabri Abdullah.

Selesai menunaikan solat itu, Seri Paduka berkenan beramah mesra dengan jemaah yang tidak melepaskan peluang untuk bersalaman dengan baginda.

Di NEGERI SEMBILAN, Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir dan Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Aishah Rohani Tengku Besar Mahmud berkenan berangkat ke Masjid Diraja Tuanku Munawir, Seri Menanti, Kuala Pilah untuk menunaikan solat sunat Aidiladha.

Keberangkatan tiba baginda berdua pada kira-kira 8.25 pagi disambut ahli khariah masjid dan 1,500 rakyat jelata yang kemudiannya bersama-sama menunaikan solat sunat yang dipimpin Imam Masjid Diraja Tuanku Munawir, Syamil Izuddin Mohamed Yusof.

Selepas menunaikan solat, Tuanku Muhriz kemudiannya berangkat ke Makam Diraja untuk majlis bacaan tahlil yang dipimpin Mufti Negeri Sembilan Datuk Mohd Yusof Ahmad dan kemudiannya berkenan berangkat menyaksikan acara ibadah korban yang melibatkan sejumlah 20 haiwan ternakan.

Di MELAKA, Yang Dipertua Negeri Tun Mohd Khalil Yaakob dan Ketua Menteri Datuk Seri Idris Haron, menyertai kira-kira 10,000 umat Islam menunaikan solat sunat Aidiladha di Masjid Al-Azim di Bukit Palah.

Solat sunat berkenaan dipimpin Imam Besar Masjid Al-Azim Datuk Mohammad Hashim yang turut membacakan khutbah.

Sebelum menunaikan solat sunat, seluruh jemaah melafazkan takbir beramai-ramai mengagungkan kebesaran Allah.

Idris bersama barisan exco serta timbalan exco kerajaan negeri dijadual meninjau penyembelihan korban di beberapa buah masjid di Melaka termasuk di Masjid Al-Azim dan Masjid As-Syuhadah Kem Terendak, Sungai Udang.

Di KEDAH, Sultanah Kedah Tuanku Hajah Haminah berkenan menyertai kira-kira 2,000 jemaah menunaikan solat sunat Aidiladha di Masjid Zahir di Alor Setar.

Turut sama menunaikan solat sunat yang diimamkan Imam Besar Masjid Zahir Datuk Syeikh Roslan Abdul Halim itu ialah Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Kebajikan Masyarakat, Pertanian dan Asas Tani, Pembangunan dan Usahawan negeri Datuk Suraya Yaacob.

Selepas menunaikan solat sunat, jemaah tidak melepaskan peluang untuk bersalaman dengan Tuanku Hajah Haminah dan baginda turut berkenan memberikan duit raya kepada kanak-kanak sebelum berangkat pulang.

Di JOHOR BAHRU, Sultan Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar menunaikan solat sunat Aidiladha bersama lebih 5,000 jemaah di Masjid Jamek Pasir Pelangi.

Baginda yang tiba pada kira-kira 8.20 pagi diiringi Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim serta anakanda-anakanda baginda yang lain.

Turut sama menunaikan solat ialah Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin; Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Azmi Rohani dan barisan exco kerajaan negeri.

Solat hari ini dipimpin imam besar negeri, Hanif Naim yang menyampaikan khutbah bertajuk "Korbanku Untuk Mu."

Selesai solat, Sultan Ibrahim kemudian meluangkan masa bersalaman dengan jemaah sebelum berangkat pulang pada pukul 9.30 pagi.

Di SABAH, Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin bersama isteri, Toh Puan Norlidah RM Jasni menunaikan solat sunat Aidiladha bersama lebih 5,000 umat Islam di Masjid Negeri, Kota Kinabalu.

Tinjauan Bernama di Masjid Bandaraya, Kota Kinabalu pula menyaksikan ribuan umat Islam turut menunaikan solat sunat Aidiladha di masjid berkenaan yang bermula kira-kira 7.30 pagi tadi.

Di SELANGOR, Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenan menunaikan solat sunat Aidiladha bersama kira-kira 2,000 umat Islam di Masjid Tengku Ampuan Jemaah di Bukit Jelutong.

Baginda tiba di masjid berkenaan kira-kira pukul 8 pagi diiringi Tengku Permaisuri Selangor Tengku Permaisuri Norashikin, Raja Muda Selangor, Tengku Amir, Mufti Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abd Wahid, Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan barisan anggota exco kerajaan negeri.

Baginda dan Tengku Permaisuri Norashikin turut berkenan menyumbang lembu korban untuk diagihkan.

-- BERNAMA