Tujuh murid sekolah dan seorang pemandu van nyaris maut apabila van yang mereka naiki dirempuh sebuah kereta di Jalan Kuala Ketil-Sungai Petani petang tadi.



Kejadian berlaku kira-kira jam 1.45 petang ketika itu van terbabit baru selesai mengambil tujuh pelajar Sekolah Kebangsaan Dataran Muda untuk dihantar ke rumah mereka di Kampung Jerung.



Bagaimanapun sebaik tiba di lokasi kejadian sebuah kereta Perodua Viva yang datang dari arah Sungai Petani dikatakan gagal mengawal kenderaan sebelum memasuki laluan bertentangan lalu merempuh di bahagian tengah van terbabit.



Akibat rempuhan yang kuat kereta kereta dan van terbabit terseret hampir lima puluh meter sebelum keduan-duanya terbalik.




Akibat rempuhan yang kuat kereta kereta dan van terbabit terseret hampir lima puluh meter sebelum keduan-duanya terbalik.

 - Foto Astro AWANI

Mujur ketika kejadian kenderaan yang berada di belakang van dan kereta viva terbabit sempat membrek.

Sementara itu menurut Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Adzli Abu Shah, kesemua mangsa dibawa keluar oleh orang awam yang melalui jalan itu.

 empat pelajar mengalami cedera di bahagian muka, tangan dan kaki dihantar ke Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani untuk rawatan lanjut. - Foto Astro AWANI


Pemandu kereta dan van hanya mengalami cedera ringan manakala empat pelajar mengalami cedera di bahagian muka, tangan dan kaki dihantar ke Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani untuk rawatan lanjut.

Kes disiasat mengikut seksyen 43(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.