Golongan wanita boleh membantu kaum lelaki dari perbuatan rasuah dan salah guna kuasa, kata Pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Sabah, Datuk Sazali Salbi.

Misalnya, Sazali berkata wanita apabila menerima hadiah mahal atau luar kemampuan daripada suami, ayah atau mana-mana ahli keluarga hendaklah peka dan bertanya sumber duit hadiah tersebut.

"Walaupun suami adalah ketua dalam rumah tangga tetapi sebagai isteri, salah satu tanggungjawab (wanita) adalah untuk memerhatikan suami dan anak-anak ketika terpesong dalam hala tuju mereka.

"Wanita perlu memastikan pendapatan atau duit yang dibawa pulang untuk menyara keluarga tidak diperoleh melalui perbuatan rasuah dan salah guna kuasa," katanya.

Beliau berkata demikian ketika melancarkan Gerakan Wanita Anti Rasuah G-War dengan Kolaborasi Puspanita Cawangan Tawau dan SPRM Cawangan Tawau di sini, hari ini.

Katanya, peranan wanita dalam memberikan nasihat, didikan dan bimbingan boleh mewujudkan gelombang kesedaran membenci rasuah di semua lapisan masyarakat.

-- BERNAMA