Seorang warga emas dihukum penjara lapan tahun serta tiga sebatan di Mahkamah Sesyen Kulim pada Rabu, kerana meliwat seorang kanak-kanak lelaki berusia sembilan tahun, pada Oktober 2019.

Hakim Musyiri Peet membuat keputusan itu selepas Shafie Osman, 62, mengaku bersalah atas tiga pertuduhan yang dibacakan terhadapnya oleh jurubahasa mahkamah.

Mengikut pertuduhan, dia didakwa dengan sengaja melakukan persetubuhan bertentangan dengan aturan tabii terhadap kanak-kanak terbabit tanpa kerelaannya di dalam tandas dewan serba guna di sebuah kampung di Kulim, sekitar jam 2 petang pada 27 Oktober 2019.

Bagi pertuduhan kedua, tertuduh pada tarikh dan di lokasi sama sekali lagi melakukan perbuatan berkenaan terhadap mangsa pada jam 3 petang.

Sementara itu bagi pertuduhan ketiga, tertuduh melakukan perbuatan sama terhadap mangsa sama di sebuah kelas berhampiran masjid di sebuah kampung di Kulim kira-kira jam 12 tengah malam pada 28 Oktober tahun lalu.

Berikutan itu, dia melakukan kesalahan mengikut Seksyen 377C Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan boleh dikenakan sebatan, jika sabit kesalahan.

Mahkamah menetapkan hukuman penjara lapan tahun dan satu sebatan bagi setiap pertuduhan dengan semua hukuman berjalan secara serentak.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Muhammad Akmal Abdul Ghani dan tertuduh diwakili peguam dari Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan, Fieza Fazlin Fandi.