Kementerian Luar Negeri Malaysia sedang berusaha mendapatkan kelulusan yang diperlukan bagi empat kanak-kanak daripada pasangan Malaysia ditahan oleh pihak berkuasa Sweden untuk memindahkan mereka kepada keluarga Islam Malaysia di Sweden.

Dalam satu kenyataan, pihak kementerian menegaskan mereka melihat kebimbangan yang serius penahanan pasangan Malaysia itu dan telah diminta untuk pasukan undang-undang daripada kerajaan Malaysia untuk bertindak sebagai peguam pemerhati semasa perbicaraan.

"Sejak hari pertama penahanan itu, kementerian, melalui Kedutaan Malaysia di Stockholm , telah terlibat sepenuhnya dalam menyediakan bantuan kepada pasangan tertuduh dalam pelbagai cara ," kata kenyataan tersebut.

Melalui saluran diplomatik , kata kementerian itu ia mengeluarkan Nota Diplomatik daripada kerajaan Malaysia kepada kerajaan Sweden beberapa kali dalam mencari perhatian negara itu dan pertimbangan yang baik.

"Representasi rasmi telah dibuat oleh Duta Malaysia ke Sweden ke peringkat paling tinggi dalam kerajaan Sweden dalam hal yang berkaitan," katanya.

Rakyat Malaysia telah ditahan pada 18 Disember bagi membantu siasatan selepas mereka didakwa memukul tangan salah seorang anak mereka untuk tidak berdoa.

Wisma Putra berkata reman berterusan pasangan Malaysia telah menyebabkan banyak kebimbangan di kalangan orang ramai di Malaysia, terutama dengan kes yang berpanjangan sehingga hari ini.

Kementerian berjanji bahawa pihaknya akan berusaha untuk menyelesaikan kes berkenaan dengan lancar dan memberi perlindungan terhadap pasanagn tersebut dan anak-anak mereka.

ia akan menggerakkan ditentukan sebelumnya dalam untuk kes itu diselesaikan dengan lancar tidak lama lagi dan untuk hak-hak pasangan itu, serta orang-orang anak-anak mereka , akan dilindungi.

Kenyataan itu menyatakan bahawa Sweden berpegang teguh mengenai hak asasi manusia dan perlindungan kanak-kanak, dengan undang-undang Sweden perlu dipatuhi olehp warga tempatan dan juga para ekspatriat yang menetap di Sweden

"Walau bagaimanapun, ini tidak akan mengurangkan usaha yang sedang diambil oleh kementerian itu dalam mempromosikan hak-hak dan perlindungan , kebajikan dan keselamatan semua rakyat Malaysia yang terlibat, " katanya.