Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan mengesahkan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin akan mempertahankan kerusi Parlimen Rembau yang dimenangi pada pilihan raya umum lima tahun lalu.

Beliau berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah bersetuju mengenai perkara tersebut dalam pertemuan sebelum ini dan setakat ini tidak sebarang petunjuk akan berlaku perubahan.

Mohamad yang juga Ketua UMNO Bahagian Rembau mengesahkan beliau akan mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Rantau pada PRU-13.

"Melainkan kalau ada perubahan saat-saat akhir itu saya tidak tahulah," katanya seperti dipetik oleh Bernama.

Pada sebelah siang, Khairy menerusi laman Facebook, menyatakan 'kecenderungannya' untuk tidak bertanding pada PRU-13 namun menyerahkan nasibnya kepada pucuk pimpinan parti.

Dalam tulisannya, Khairy menyatakan komitmen beliau untuk memastikan kemenangan BN andai tidak disenaraikan sebagai calon pada pilihan raya umum kali ini. Namun katanya, apa sahaja keputusan yang dibuat oleh Presiden UMNO dalam isu pencalonan akan diterima dengan terbuka.

“Ramai yang tanya saya melalui Twitter sama ada saya bertanding atau tidak. Saya sudah maklum kepada Najib, keutamaan saya yakni saya lebih cenderung untuk tidak bertanding pada PRU13.

“Tetapi saya seorang yang agak ‘old-fashioned’, saya akur dengan apa sahaja yang bakal diputuskan oleh Pengerusi BN. Kalau diarah bertanding, saya akur," katanya.

Beliau juga menasihatkan pemimpin-pemimpin muda agar tidak berkecil hati dan menentang keputusan yang telah dibuat jika tidak dipilih menjadi calon sebaliknya membuktikan kesetiaan kepada BN menerusi pilihan raya umum.

"Kalau diminta undur, saya akur juga. Yang penting, komitmen saya untuk memastikan kemenangan BN tidak berbelah bagi tak kira jadi calon atau tidak.

“Saya harap yang lain, terutamanya pemimpin Pemuda, juga pegang kepada prinsip yang sama. Janganlah merajuk atau menentang jika tidak dipilih menjadi calon, kita kena bergerak dalam satu pasukan,” katanya lagi.

Pada awal Januari 2011, Khairy pernah mengumumkan menerusi akaun Twitternya bahawa beliau tidak akan mempertahankan kerusi Parlimen Rembau pada PRU-13.

Beliau kemudiannya menarik balik keputusan tersebut setelah hasratnya ditolak oleh Pergerakan Pemuda UMNO.

Keputusan sama diulanginya pada November 2012 tetapi beliau menyatakan ingin berkhidmat sepenggal lagi sebagai Ketua Pemuda UMNO.