Sukan tinju pernah menyaksikan pertembungan hebat dua sosok peninju terkenal, Muhammad Ali dan Joe Frazier. Salah satu cacatan gemilang Joe Frazier dalam kariernya ialah sebagai peninju pertama yang mampu mengalahkan Muhammad Ali pada tahun 1971.

Pertandingan yang diberi julukan ‘Pertarungan Abad Ini’ di Madison Square Garden, New York itu disiarkan secara langsung di seluruh dunia dan jadi pertarungan terbesar ketika itu dan dihadiri oleh sejumlah selebriti.

Frazier, yang saat itu berusia 27 tahun berada di puncak kariernya sebagai peninju manakala Ali, baru kembali ke gelanggang tinju setelah tiga tahun direhatkan oleh badan tinju dunia kerana enggan menyertai kerahan tentera Amerika Syarikat ke Vietnam.

Dalam pertarungan 15 pusingan itu, Frazier menang dengan kiraan mata manakala Ali dibawa ke rumah sakit akibat cedera tulang rahang. Selepas itu Frazier dan Ali bertarung lagi sebanyak dua kali termasuk di Quezon City, Filipina pada tahun 1975. Dua pertarungan berikut itu dimenangi oleh Ali.

Sejarah pertembungan Muhammad Ali dan Joe Frazier pada 1971 itu cuba dikaitkan dengan pertembungan merebut kerusi P.137 Bukit Katil pada pilihan raya umum kali ini.

Pertandingan di Bukit Katil menyaksikan pertemuan di antara calon Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang juga Ketua Menteri Melaka dengan calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Shamsul Iskandar Mohd Akin.

Bagi Mohd Ali, biarpun persaingan di Bukit Katil cuba dikaitkan dengan sejarah sukan tinju pada tahun 1971, beliau yakin kerusi parlimen itu akan kekal milik BN. Malah beliau juga yakin BN mampu merampas dua kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu Bachang dan Ayer Keroh yang dimenangi DAP pada pilihan raya umum yang lalu.

Katanya, sokongan rakyat membabitkan semua bangsa kian bertambah dan menjadi petanda jelas mengenai hasrat parti.

“Melaka berada di tempat nombor satu dalam banyak bidang termasuk pengangguran dan kemiskinan terendah selain menjalankan pentadbiran cekap, sekaligus mengatasi prestasi pembangkang.

“Saya yakin majoriti akan meningkat dan kemenangan nanti sudah tentu parlimen ini akan terus dimajukan,” katanya.

Mohd. Ali merupakan Ketua Menteri Melaka sejak Disember 1999. Beliau mempunyai sejarah karier politik yang panjang dan berpengalaman luas di peringkat negeri dan persekutuan. Anak kelahiran Bukit Katil itu pernah jadi Timbalan Menteri Pengangkutan antara 1995 hingga 1999 dan kemudian jadi
Timbalan Menteri Kesihatan sebelum parlimen penggal itu dibubarkan.

Dalam pilihan raya umum 1999, beliau diberi kepercayaan bertanding semula kerusi DUN kawasan Paya Rumput dan menang, dan selepas itu jadi Ketua Menteri.




Bagi calon PKR parlimen Bukit Katil, Shamsul Iskandar pula pertandingan di kerusi berkenaan diibaratkan seperti satu revolusi persaingan antara pemimpin masa depan dan yang lama. Beliau juga berharap sejarah yang memihak kepada Joe Frazier pada 1971 akan berulang pada 5 Mei ini.

“Melaka penuh dengan sejarah. Kita perlu bergerak ke hadapan dan sentiasa kompeten untuk membina masa depan negeri yang lebih cemerlang.

“Berdasarkan gerak kerja yang dilakukan sejak dua tahun lalu, iaitu berjumpa dengan rakyat akar umbi, saya yakin kali ini mereka mahukan perubahan,” katanya selepas bertemu pengundi di Bukit Katil, baru-baru ini.

Shamsul Iskandar yang juga Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) iaitu sayap pemuda PKR berkata, pertandingan satu lawan satu menjadi bukti rakyat sudah membuat pilihan hasil permuafakatan pakatan pembangkang bagi mewakilkan beliau untuk menumbangkan calon BN.

Pilihan raya umum kali ini adalah yang ketiga beliau sertai. Pada 2008, beliau tewas kepada calon BN, Matulidi Jusoh di kerusi Parlimen Dungun dengan majoriti 4,994 Pada 2004, beliau kalah kepada calon BN, Datuk Idris Haron di kerusi Parlimen Tangga Batu dengan majoriti 24,444 undi.

Parlimen Bukit Katil mempunyai empat kerusi DUN iaitu Ayer Molek, Bachang, Bukit Baru dan Ayer Keroh. Kerusi ini disifatkan antara kerusi yang menarik untuk diberikan perhatian kerana penurunan signifikan majoriti yang dimenangi oleh BN pada pilihan raya umum lalu.

Pada pilihan raya umum 2004, BN menang kerusi ini dengan majoriti 27,252 undi manakala pada 2008, majoritinya merosot sehingga 1,758 undi.