Calon Barisan Nasional (BN) bagi kerusi Parlimen Teluk Kemang Datuk V.S. Mogan akan menggunakan pengalamannya bagi meraih sokongan pengundi kawasan itu bagi menguasai kembali kerusi itu daripada PKR pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) 5 Mei ini.

Mogan, 45, yang juga Ketua Penerangan MIC Pusat dan Ketua MIC Bahagian Rembau bukan orang baharu dalam arena politik kerana beliau adalah anggota Dewan Undangan Negeri (DUN) Jeram Padang di bawah Parlimen Jempol setelah memenangi kerusi itu pada 2008.

Anggota exco kerajaan negeri itu berkata selain jentera parti yang mantap, beliau menggunakan segala pengalamannya untuk memenangi hati rakyat.

"Saya tiada masalah berjumpa, menerima aduan dan menyelesaikan apa juga masalah orang ramai kerana saya sudah biasa dengan perkara ini. Selaku anggota exco dan wakil rakyat Jeram Padang sebelum ini, memang inilah kerja saya dan saya sedia berkhidmat untuk mereka. Dengan pengalaman yang ada ini lebih memudahkan kerja saya untuk bertemu orang ramai terutama dalam tempoh berkempen ini," katanya kepada Bernama di sini, Rabu.

Pada pilihan raya umum 2008, calon BN, Datuk S. Sothinathan dan calon Bebas Mohamad Rashid tewas dengan majoriti 2,804 undi kepada calon PKR, Datuk Kamarul Baharin Abbas.

Pada PRU13, Mogan akan ditentang penyandang kerusi itu Kamarul Baharin dan calon Bebas, Kamarudin Kumaravel Abdullah.

Mogan yang merupakan bekas guru berkata jika 2008 dahulu ramai yang condong kepada PKR namun senario kali ini berbeza di mana minat rakyat di kawasan ini terhadap pembangkang (PKR) semakin pudar apabila amanah rakyat pada pilihan raya umum lalu gagal ditunaikan.

Katanya majoriti penduduk di Parlimen Telok Kemang pada kali ini mahu berada semula di bawah BN kerana banyak masalah rakyat diselesaikan pemimpin BN meski pun mereka bukanlah wakil rakyat kawasan berkenaan.

"Dalam tempoh beberapa hari berkempen ini, saya dapati sambutan masyarakat begitu menggalakkan untuk menyokong BN termasuk penyokong PKR sendiri. Saya diberitahu pengundi Telok Kemang, mereka sukar untuk berjumpa dengan Datuk Kamarul dan dia jarang melawat kawasan.

Jadi, masyarakat di sini berpendapat adalah lebih baik pilih semula calon BN. Berdasarkan perkembangan ini saya yakin dan percaya BN boleh merasmpas kembali kerusi berkenaan. Kita akan bekerja keras ke arah itu," katanya.

Katanya satu lagi sebab mengapa penduduk di kawasan ini mahu beralih semula kepada BN ialah bagi memastikan kawasan itu tidak ketinggalan dalam agenda pembangunan.

Beliau yakin rakyat tetap menyokong BN, kerana hanya BN yang mampu menyelesaikan permasalahan mereka.