Kehangatan menjelang berlangsungnya 'bapa kepada segala pilihan raya', Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) tidak sunyi dengan suara-suara desakan yang mahu melihat dan merasai ‘kesegaran’ dalam arena politik negara.

Suara desakan itu bukan dibuat-buat dan bukan sekadar cerita tepi parti-parti politik yang bertanding.

Para politikus sedang berdepan gelombang gangguan atau disruption yang menguji keupayaan mereka bersilat dalam era serba tahu. Seni ‘silat’ retorik atau motherhood statement sudah tenggelam dalam naratif yang dipacu algoritma, yang merupakan padang permainan anak muda.

Kita tidak perlu tunggu lama, 28 April Malaysia bakal menyaksikan bakal-bakal Yang Berhormat dan Yang Berkhidmat menyerahkan borang pencalonan pada Hari Penamaan Calon PRU14. Pada hari Sabtu yang sibuk itu, kita akan tahu siapa anak muda yang bakal bersaing dalam medan tempur kempen selama 11 hari.

Perlu Banyak Wang Untuk Berpolitik?

PRU14 ini ada dimensi dan dinamika yang berbeza dan sangat luar biasa. Apa yang kita saksikan sekarang ialah partisipasi secara agresif oleh media, ‘Estet Keempat’ di dalam hierarki sistem kuasa dalam sesebuah negara.

Rakan Sinergi Media Astro AWANI untuk PRU14, Sinar Harian tampil dengan inisiatif yang dipanggil Dana Amanah Sinar Harian Untuk Belia Dalam Politik. Ia memberi tumpuan kepada membantu calon-calon muda merentasi pelbagai parti yang bertanding pada proses demokrasi kali ini.

Objektifnya jelas, mahu penyertaan yang lebih dalam kalangan pemuda-pemudi politik dan sekali gus mengisi citra politik masa depan Malaysia. Lebih segar dan tidak hanya terperangkap dengan naratif politik lama.

Menarik untuk diteliti kerana jarang-jarang sekali media mencetuskan langkah disruptif di luar sempadan penguasaannya iaitu content atau kandungan berita dan isu-isu semasa.

Program Agenda AWANI Malaysia Memilih akan bersiaran langsung 8.30 malam ini (Sabtu, 14 April 2018) mengupas lebih mendalam berhubung inisiatif ini.

Program temubual selama 30 minit akan menampilkan ‘the brain’ di sebalik inisiatif itu, Pengarah Urusan Kumpulan Media Karangkraf, Datuk Dr Husammuddin Yaacub sendiri akan bercerita panjang mengenainya.