"Jangan mimpi boleh menang di Parlimen Seremban dan Telok Kemang," itu tegas Pengerusi Pakatan Harapan Negeri Sembilan, Aminuddin Harun.

Secara realitinya, kata beliau, bukan mudah untuk Barisan Nasional (BN) merampas kedua-dua kerusi terbabit yang disifatkan sebagai kubu kuat DAP dan PKR.

“Kita sudah bertapak dua penggal di Parlimen Seremban dan Telok Kemang. Jadi semestinya kita akan terus pertahankannya.

“Lebih menarik, majoriti undi kita dapat bagi Parlimen Seremban pada PRU13 meningkat berbanding PRU12,” katanya yang merupakan Pengerusi PKR negeri.

Demikian respons beliau terhadap BN negeri ini yang berhasrat menawan kembali kedua-dua Parlimen berkenaan pada PRU14.

Kelmarin, Pengerusinya, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, kedua-dua kerusi itu sebagai hadiah kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

BACA: BN yakin menangi tujuh kerusi parlimen di Negeri Sembilan

BACA: Penduduk teruja kehadiran PM Najib di Telok Kemang


Mengulas lanjut cita-cita tinggi pihak lawan, Aminuddin berkata, apa dilakukan Mohamad sekadar retorik bagi menaikkan semangat penyokong BN dan menarik pengundi.

“Seperti kita maklum, semangat jentera Umno dan BN di tahap yang rendah. Ini bukan cakap kosong, tapi berdasarkan senario berlaku akhir-akhir ini.

“Lagipun kena ingat balik pada 2008. Masa itu, beliau pernah menyasarkan sifar pembangkang. Tapi kita menang 15 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan tiga Parlimen.

“Kemudian pada 2013, mereka kata akan menguasai dua pertiga DUN. Hajat itu tidak tercapai dan kita pula hanya berkurang satu DUN,” katanya.

Justeru, beliau mendakwa Mohamad berkemungkinan mempunyai agenda tersendiri apabila membuat pengumuman sedemikian.

“Beliau telah berjanji, ini penggal terakhir sebagai menteri besar. Tapi mungkin ada agenda tertentu, di mana beliau ingin pertahankan lagi jawatan itu,” katanya.

Untuk rekod pada PRU13, kerusi Parlimen Seremban dimenangi oleh Anthony Loke dari DAP manakala Datuk Kamarul Baharin Abbas dari PKR di Parlimen Telok Kemang.