Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memaklumkan bahawa parti pimpinannya sudah memuktamadkan senarai calon yang akan bertanding dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 nanti.

Senarai calon yang dikemukakan setiap Pas negeri sudahpun diluluskan Majlis Syura Ulama tiga minggu lepas untuk dipertandingkan di 130 kerusi Parlimen.

Mereka yang terpilih merupakan individu yang disaring berdasarkan beberapa kriteria utama yang digariskan dan dipersetujui oleh pimpinan Pas, memenuhi kehendak bukan sahaja parti itu tetapi juga apa yang diperlukan dan dikehendaki pengundi.

“Kita membariskan dari semua segmen – profesional, orang muda, pertengahan, orang tua, kita gabungkan sekali.

“Yang pentingnya mereka ini merupakan orang yang mempunyai peribadi dan integriti yang tinggi, dan mereka juga merupakan orang yang akan diterima oleh semua segmen pengundi,” kata Naib Presidennya, Idris Ahmad.

Gabungan latar belakang profesional dan berpegang teguh kepada ajaran agama masih menjadi tunjang pemilihan calon Pas, dan huraiannya termasuk memiliki kesetiaan terhadap parti, akhlak terpuji, wajib memiliki fikrah dasar parti yang jelas, tidak bersimpang jalur pemikiran, serta tidak melakukan dosa besar.

Jelas Idris, dosa besar yang dimaksudkan adalah minum arak, perjudian, berzina dan salah laku jijik lain yang umum diketahui termasuk rasuah dan salah guna kuasa.

“Makan benda haram, makan harta anak yatim, terlibat dalam kes-kes kewangan dan sebagainya, itu sudah pasti dianggap sebagai jenayah dan dosa besar,” ujarnya.

Namun bagaimana untuk mengetahui seseorang calon itu benar-benar bersih daripada melakukan dosa besar?

Terang Ahli Parlimen Bukit Gantang itu, ia berdasarkan rekod jenayah yang boleh diperoleh daripada pihak berkuasa, selain daripada makluman orang ramai tentang sebarang kegiatan sumbang yang pernah dilakukan individu atau wakil rakyat itu.

“Tetapi kalau dia ada buat di belakang dan tidak diketahui (pimpinan Pas), kita berpegang kepada kaedah ‘nahnu nahkum bi zawahir, wallahu yatawalla as-sarair’ (kita hanya berhukum dengan yang zahir, dan Allah yang meliputi segala yang terlindung). Yang kita tak boleh nak baca itu terpulang kepada Allah SWT.

“Tetapi selalunya orang yang bertindak begitu dia tidak boleh sembunyi lama,” jelasnya.

Bagaimanapun maklum Idris, sekiranya ada calon terpilih yang dilaporkan terlibat dengan perbuatan yang diklasifikasikan sebagai dosa besar itu, ia akan disiasat pimpinan parti dan akan digugurkan sekiranya benar-benar didapati bersalah.