DAP akan meletakkan calonnya untuk bertanding bagi kerusi Parlimen Cameron Highlands memandangkan ia merupakan kerusi tradisi parti itu, kata Setiuasaha Agungnya, Lim Guan Eng.

Guan Eng yang juga Menteri Kewangan berkata pihaknya akan melaporkan kepada Pakatan Harapan mengenai perkara tersebut.

"Ya tentu itu (kerusi Parlimen Cameron Highlands) akan ditandingi oleh parti DAP. Kita akan laporkan kepada Pakatan Harapan dan memandangkan ini adalah kerusi DAP, secara tradisi akan ditandingkan semula oleh calon DAP," katanya selepas merasmikan program ‘Smart Green Community’ di Tapak Pertanian Dalam Bandar Lebuh Padang Tembak, Air Itam.

Guan Eng mengulas sama ada DAP akan meletakkan calon parti itu susulan keputusan Mahkamah Pilihan Raya pada Jumaat yang mengisytiharkan kemenangan Barisan Nasional (BN) bagi kerusi Parlimen itu pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lepas, adalah terbatal dan tidak sah.

BACA: Mahkamah isytihar kerusi Parlimen Cameron Highlands terbatal, tidak sah

Hakim Datuk Azizah Nawawi ketika membuat keputusan membatalkan kemenangan BN itu berhujah terbukti wujud amalan rasuah yang diketahui dan mendapat keizinan oleh Anggota Parlimen kawasan itu, Datuk C Sivarraajh.

Guan Eng berkata berkata beliau telah mengarahkan calon DAP bagi kerusi itu sebelum ini M. Manogaran untuk mengerahkan organisasi bagi menghadapi pilihan raya kecil di kerusi parlimen tersebut.

"Tetapi saya difahamkan mereka (Barisan Nasional) akan membuat rayuan berhubung keputusan mahkamah ini. Jadi kita tunggu dahulu keputusan ini. Mungkin masa agak panjang lagi kerana saya difahamkan pendengaran kes ini mungkin pada bulan Januari atau akhir Januari dan selepas itu baru keputusan. Sekiranya ada apa-apa pilihan raya kecil mungkin selepas Tahun Baharu Cina, kita tunggu masa itu," katanya.

Pada 4 Jun lepas, calon DAP M. Manogaran memfailkan petisyen memohon perisytiharan bahawa keputusan PRU14 pada 9 Mei lepas bagi kerusi Parlimen Cameron Highlands terbatal kerana melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.