SEMUANYA bermula pada 9 Mei apabila UMNO dan Barisan Nasional (BN) berdepan pertembungan tiga penjuru di kebanyakan kerusi iaitu Pakatan Harapan (PH) dan Pas manakala di Sabah, cabaran terbesar adalah Parti Warisan Sabah.

Akhirnya, 10 Mei menjadi penentu apabila UMNO dan BN diumum kalah selepas 61 tahun memerintah.

PH akhirnya memenangi majoriti mudah dengan 113 kerusi.

Rentetan itu pada 12 Mei, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan perletakan jawatan sebagai Presiden UMNO dan Pengerusi BN berkuat kuasa serta merta dan tempatnya disandang Naib Presiden, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Masa berjalan sehingga Jun apabila skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) terus menghantui UMNO dan memaksa pemimpinnya mengakui ia menjadi punca kejatuhan parti dengan yang pertama mengakuinya adalah Khairy Jamaluddin.


Seorang demi seorang ahli Parlimen UMNO dengan kemuncak pada Disember apabila lima ahli Parlimen, sembilan ADUN, 21 ketua bahagian dan dua senator dari Sabah mengumumkan keluar parti.

Ia menjadikan UMNO Sabah kini diketuai Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Radin dan menjadi satu-satunya ahli Parlimen UMNO di negeri itu.

Selepas itu iaitu pada 14 Disember, enam lagi Ahli Parlimen UMNO mengumumkan keluar parti.

Mereka ialah Ahli Parlimen Hulu Terengganu, Datuk Rosol Wahid; Ahli Parlimen Mersing, Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad dan Ahli Parlimen Tasik Gelugor, Datuk Shabudin Yahaya.

Ahli Parlimen Larut, Datuk Seri Hamzah Zainudin; Ahli Parlimen Sabak Bernam, Datuk Mohamad Fasiah Mohd Fakeh dan Ahli Parlimen Tanah Merah, Datuk Seri Ikmal Hisham Abdul Aziz.

Tidak lama selepas itu iaitu pada 18 Disember, Ahmad Zahid mengumumkan memberi kepercayaan kepada timbalannya, Datuk Seri Mohamad Hasan untuk untuk menjalankan tugas sebagai Presiden UMNO.

Mohamad Hasan kini menjadi nakhoda untuk UMNO menempuh ombak 2019.

INSERT GARIS MASA