"Tak payah cerita pasal perkara lalu, kita kena lihat ke hadapan. Perjuangan Barisan Nasional (BN) untuk tawan Kelantan lebih penting," ujar Che Johan Che Pa, apabila media bertugas ketika pengumuman calon BN Kelantan menyerbu beliau.

Mahu tidak mahu, ketika namanya diumumkan sebagai calon di kerusi Dewan Undangan Negeri, DUN Pengkalan Pasir (N.12), ada yang mengimbau bagaimana Che Johan jadi popular pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

Pada ketika itu, Che Johan terima watikah sebagai calon, untuk kerusi Parlimen Pasir Mas (P022) menentang penyandang, Datuk Ibrahim Ali yang bertanding atas tiket bebas, yang juga mentornya dalam arena politik.

Namun, beliau tidak bertanding apabila tidak menyerahkan borang pencalonan, pada hari penamaan.

Hari ini, sejarah itu kembali diperkata, dengan ada yang secara sinis berkata Che Johan buat 'comeback' tetapi diturunkan pangkat ke kerusi DUN.

BACA: BN Kelantan tidak tahu helah Che Johan

BACA: Apa akan jadi kepada Che Johan?

"Secara jujurnya saya berterima kasih, kerana tampuk kepimpinan masih memberi saya peluang, untuk mewakili kerusi ini, saya mahu membuktikan saya ada kemampuan untuk menang di kerusi ini," ujar beliau.

Ketika ditanya apa reaksi beliau apabila masih ada yang membangkitkan apa yang berlaku lima tahun lalu, beliau tersenyum dan meminta perkara itu tidak lagi disensasikan.

"Saya anggap apa yang berlaku sebagai asam garam saya dalam politik, saya anggap ia satu sejarah sahaja dalam perjalanan politik saya secara peribadi, dan perjalanan politik BN di negeri ini,"tegas beliau.

Bagi kerusi DUN Pengkalan Pasir, Che Johan berdepan tugas merampas kerusi ini dari PAS yang merupakan penyandang untuk dua penggal sebelum ini.

Pada PRU13, calon PAS, Hanifa Ahmad, menang dengan 13,398 undi mengalahkan calon BN, Tuan Anuwa Tuan Mat.

Hanifa Ahmad juga menang pada PRU12 di kerusi sama dengan undi 10,377 menewaskan calon BN Hanafi Mamat.


Kedua-dua PRU, majoriti yang dimenangi Hanifa adalah di bawah 300 undi.