Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) perlu menjelaskan hubungan mereka dengan pembangkang untuk mengelakkan salah faham terutama daripada Parti Warisan Sabah (Warisan).

Pensyarah Sains Politik dan Dasar Awam Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sabah, Mohd Raheezal Abdul Kadir menjelaskan, ia sekali gus mengelakkan kekhuatiran pemimpin Warisan dan rakyat terhadap kemasukan Bersatu di negeri itu sendiri.

"Jadi mungkin komitmen di pihak Bersatu yang perlu menjelaskan bagaimana hubungan mereka dengan pembangkang. Selepas ini mereka (Bersatu) tidak boleh dapat dua-dua sekali.

"Kalau Bersatu sebahagian Kerajaan Pakatan Harapan (PH), PH pula sebahagian Warisan, maka dengan itu Bersatu perlu ada persetujuan dan persefahaman tidak boleh berada dalam kerajaan tetapi bertindak seolah-olah pembangkang, itu merisaukan Warisan," katanya.

Mohd Raheezal berkata demikian semasa program Menjelang Setahun Malaysia Baharu, pada Ahad.


BACA: Bersatu Sabah akan sokong Warisan - Tun Mahathir

BACA: Bersatu kini sah bertapak di Sabah


Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Sabtu berkata, perhimpunan penyokong Bersatu Sabah dengan memakai baju berwarna merah pada majlis pelancaran itu adalah terbesar yang pernah dilihat sejak parti berkenaan ditubuhkan lebih kurang dua tahun lalu.

Dalam pada itu, Adun Tanjung Batu (Warisan), Datuk Hamisah Samad berkata, rakyat negeri itu lebih cenderung untuk menyertai parti tempatan seperti Warisan.

"Saya melihat rakyat Sabah lebih cenderung kepada parti tempatan, ia bagi memudahkan perjalanan dan urusan.

"Ada yang sertai Bersatu, ini negara demokrasi, mereka boleh pilih. Paling penting kita ada dalam kerajaan
agar dapat membantu rakyat," jelasnya.

Pada majlis pelancaran berkenaan, Pengerusi Bersatu, Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan ADUN Sulaman, Datuk Hajiji Mohd Noor dilantik sebagai Penyelaras Bersatu Sabah.

Berucap pada majlis pelancaran itu, Hajiji berkata penubuhan Bersatu di Sabah membuka lembaran baharu dalam konteks sejarah politik Sabah yang ditunggu-tunggu oleh rakyat, khususnya Bumiputera dan pribumi di Negeri Di Bawah Bayu.