30 Jun setiap tahun didedikasikan sebagai Hari Parlimen Antarabangsa atau The International Day of Parliamentarism. Ia mengiktiraf peranan signifikan parlimen dalam membentuk masyarakat moden selain daripada fungsinya untuk mewakili suara rakyat yang rencam, menggubal undang-undang dan polisi.

Di Malaysia, Parlimen yang kali pertama bersidang pada 11 September 1959 menjadi salah satu entiti badan perundangan dalam ekosistem pentadbiran kerajaan yang penting di samping eksekutif dan badan kehakiman sebagaimana yang termaktub pada artikel 44 Perlembagaan Persekutuan.

Tidak syak lagi bahawa Parlimen merupakan sebuah badan penting yang perlu dirakyatkan dan dibumikan agar tidak dilihat terlalu elit dan eksklusif untuk wakil rakyat sahaja. Langkah utama untuk dilihat lebih merakyat adalah dengan menjadikan Parlimen sebagai institusi bebas yang mempunyai pentadbiran dan pengurusan kewangan tersendiri yang terpisah daripada badan eksekutif. Ini boleh direalisasikan dengan mengembalikan semula Akta Perkhidmatan Parlimen yang pernah wujud suatu ketika dahulu pada 1963 sebelum dimansuhkan kemudiannya pada 1992. Cadangan ini juga merupakan salah satu agenda pembaharuan Parlimen yang perlu diberikan keutamaan memandangkan sudah termetrainya persepakatan antara pihak Kerajaan dengan Pakatan Harapan melalui Memorandum Persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik.

Dengan kebebasan dan kemandirian yang dikecapi Parlimen kelak, bukan sahaja ia membolehkan mempunyai pentadbiran dan pengurusan kewangan sendiri bahkan ia akan memperkasakan lagi aspek penyelidikan dan sesi libat urus bersama masyarakat ke seluruh pelusuk Malaysia.

Bertepatan dengan tema sambutan Hari Parlimen Antarabangsa 2022 iaitu “Parlimen dan Penglibatan Awam” maka sudah sampai masanya agenda ini diperkasa dan diberikan keutamaan.

Sebenarnya, agenda merakyatkan Parlimen ini telah pun berlaku sebelum ini seperti lawatan ke Parlimen, sesi-sesi perbincangan melibatkan masyarakat awam di Parlimen dan sidang Parlimen Belia namun ia dilihat dalam skop yang kecil sedangkan agenda merakyatkan Parlimen perlu dilihat dalam skop yang lebih luas dan mengakar.

Inter-Parliamentary Union (IPU) dan United Nations Development Programme (UNDP) telah mengeluarkan laporan yang menarik bertajuk Global Parliamentary Report 2022, Public Engagement in the Work of Parliament di mana ianya melaporkan kajian kes di beberapa buah negara seperti United Kingdom, Fiji, Brazil dan Afrika Selatan mengenai usaha dan inisiatif parlimen mendekati dan merakyatkan institusi ini agar benar-benar dilihat dekat dengan jiwa nurani rakyat. Ia turut menyediakan panduan dan strategi praktikal bagi pihak parlimen dan ahli parlimen mendekati masyarakat sivil.

Menurut laporan ini, strategi agar parlimen dilihat sangat dekat dengan masyarakat sivil bukan sekadar menjemput masyarakat awam melawat dan menghadiri sesi sewaktu parlimen bersidang bahkan sehingga parlimen mewujudkan jawatankuasa khas bagi mendekati dan mendengar suara langsung masyarakat awam akar umbi, belia bahkan pelbagai kelompok rentan. Parlimen harus dilihat benar-benar mesra rakyat dan dilihat memperjuangkan setiap suara rakyat tanpa seorang pun ketinggalan mahupun ditinggalkan.

Tugasan ahli parlimen mendekati dan melibaturus rakyat di akar umbi dalam erti kata mendengar rintihan dan permasalahan mereka mesti dianggap sebagai constitutional obligation. Tidak semua rakyat yang mampu melawat parlimen kerana sesetengahnya adalah golongan yang tidak berkemampuan dan tinggal jauh di ceruk kampung dan pedalaman, justeru aktiviti temu seru atau outreach sangat-sangat penting dan sudah pastinya dihargai oleh mereka.

Parlimen juga wajar menjadi institusi pendidikan yang mendidik rakyat khususnya belia bagi memberikan kesedaran bahawa pentingnya institusi ini dalam membawa suara dan membela nasib serta masa depan mereka. Ia juga terkait dengan mendidik anak muda khususnya yang berumur 18-21 tahun tentang bernilainya satu undi mereka untuk masa depan mereka sendiri. Parlimen mampu menjadi medium pembelajaran informal yang berkesan dan interaktif sebagaimana muzium dan lapangan terbang jika benar benar direalisasikan. Namun hal yang sebaliknya berlaku bila belia dan rakyat melihat Parlimen sebagai hanya sekadar medan pertikaman lidah dan persembahan sarkis yang membosankan dan bukannya perbahasan intelektual yang mencerdaskan minda dan jiwa dan menyelesaikan permasalahan rakyat.

Selari dengan sambutan Hari Parlimen Antarabangsa ini, Institut Reformasi Politik dan Demokrasi (REFORM) juga telah menganjurkan wacana awam secara atas talian sesuai dengan tema pada tahun ini. Ahli panel yang terdiri daripada YB Amira Aisya (ADUN Puteri Wangsa), YB Dato’ Mohd Imran bin Tamrin (ADUN Sungai Panjang) dan Afiq Mohd Noor (Aktivis Masyarakat) secara dasarnya bersetuju sudah sampai masanya institusi Parlimen memperkasakan lagi penglibatan rakyat di dalam proses undang-undang di Parlimen Malaysia, khususnya golongan belia, penduduk luar bandar dan kelompok rentan.

Usaha merakyatkan Parlimen Malaysia turut disentuh oleh mantan Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Ariff Yusof lewat tulisan beliau dalam bukunya bertajuk Parliament Unexpected. Beliau menghimbau bagaimana lawatan pertama kali beliau ke Parlimen pada sekitar 1968 ketika di bangku tingkatan 6 membuka mata beliau untuk meminati politik dan undang-undang. Himbauan ini menggerakkan iltizam beliau untuk benar-benar merakyatkan Parlimen Malaysia ketika penggal singkat beliau sebagai Speaker Dewan Rakyat. Tan Sri Ariff ternyata merupakan persona yang walk the talk dengan merealisasikannya di mana Parlimen menjadi medan yang sangat dekat dengan masyarakat sivil dengan pelbagai sesi libat urus, seminar, wacana intelektual dan perbincangan.

Perkara ini diharapkan oleh Tan Sri Ariff diteruskan oleh pengganti beliau Tan Sri Azhar Azizan Harun namun disebabkan pandemik dan ketidakstabilan politik menyebabkan agenda ini tergendala sehingga MoU Transformasi dan Kestabilan Politik diharapkan memberikan semula nafas baharu terhadap agenda ini.
Model Kumpulan Merentas Parti di Parlimen (APPG) berkenaan Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) juga wajar diperluaskan kepada tema-tema besar yang lain. Model APPG sangat baik apabila melibatkan gabungan sekumpulan ahli parlimen dan pemimpin masyarakat sivil yang turut ke kawasan-kawasan parlimen mendengar dan cuba menyelesaikan permasalahan rakyat. Penulis sendiri pernah mencadangkan agar APPG hak ehwal belia ditubuhkan bagi merapatkan pemimpin belia dengan kaukus ahli parlimen muda bagi memfokuskan menangani isu-isu generasi muda.

Usaha merakyatkan parlimen ini juga wajar diperluaskan di semua dewan legislatif di negeri-negeri iaitu dewan undangan negeri (DUN). Fokus kepada mendidik generasi muda harus diberikan penekanan dengan menjadikan parlimen dan DUN merupakan tempat pembelajaran informal dan interaktif dengan memperlengkapkannya dengan galeri awam moden, terbitan bahan bacaan berkaitan, penganjuran wacana dan sekolah demokrasi, sesi lawatan dan berkenalan dengan ahli parlimen dan ADUN serta paling penting ditekankan oleh laporan khas IPU dan UNDP ialah mekanisme mendekati masyarakat sivil di akar umbi sama ada secara fizikal mahupun secara maya. Anak muda sangat sinomim dengan media sosial, justeru suatu strategi dan kempen khas perlu dirangka bagi merapati mereka dengan menggunakan pelbagai medium media sosial yang sedia ada seperti TikTok, Instagram dan sukan elektronik.

Seperkara lagi, perkara menarik yang dilaporkan dalam laporan khas IPU dan UNDP ini adalah masyarakat akan berasa dekat dengan parlimen apabila wakil rakyat yang mewakili mereka tersebut datang daripada kelompok mereka sendiri. Oleh itu, untuk merapatkan generasi muda dengan parlimen dan DUN mereka strategi yang paling ampuh ialah dengan meramaikan lagi ahli-ahli parlimen dan ADUN-ADUN muda dalam dewan pada sesi yang akan datang.

Dengan iltizam dan kesungguhan semua pihak terutamanya pemerintah, maka Parlimen Malaysia akan dilihat sebagai institusi bebas yang sangat mesra rakyat dan dapat diharapkan membela semua lapisan masyarakat bersesuaian dengan tema Matlamat Pembangunan Lestari (SDG), No one left behind!



* Jufitri Joha merupakan Felo Utama Institut Reformasi Politik dan Demokrasi (REFORM).

** Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan sidang pengarang Astro AWANI.