Kenyataan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tun Dr Mahathir Mohamad, baru-baru ini, yang mendakwa akan memohon pengampunan diraja bagi membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim dari penjara sekiranya Pakatan Harapan memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) disifatkan sebagai tidak masuk akal.

Sebaliknya, kenyataan bekas presiden UMNO itu dikhuatiri mempunyai agenda tersendiri dan bertujuan mahu mengelirukan ahli parti terutama ketika semua bahagian seluruh negara sedang bersidang, kata Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein.

Justeru itu, beliau mengingatkan ahli-ahli UMNO agar tidak terikut-ikut dengan agenda dan perancangan beliau dalam musim persidangan UMNO bahagian.

"Jadi tiap-tiap hari akan ada kenyataan (dari Dr Mahathir) yang tidak masuk akal .. orang (Anwar) yang dia (Dr Mahathir) suruh tangkap dahulu, orang (Anwar) yang dia (Dr Mahathir) kata tidak bermoral, orang (Anwar) yang dipinggirkan daripada parti...saya selaku Ketua Pemuda ketika itu merasainya pada ketika itu.

"Sekarang dah berubah pulak pendiriannya, saya percaya itu sebahagian dari strategi (beliau) nak mencuba mengekploitasi dan hendak menimbulkan kekeliruan dan kemarahan ahli-ahli kita apabila kita bersidang di bahagian-bahagian tetapi setakat hari ini, saya lihat (taktik) tidak berjaya," kata Hishammuddin selepas merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Kulai di Dewan Raya Bandar Putra, di sini hari ini.

Beliau berkata memandangkan bekas perdana menteri itu pernah memimpin UMNO sebelum ini, dia tahu selok belok bagaimana mahu mengekploitasi keadaaan.

Sementara itu, katanya, sebahagian maklumat yang terkandung dalam manual pilihan raya antara lain, golongan sasaran sudah siap dan akan disalurkan kepada jentera pilihan raya melalui bengkel-bengkel yang diadakan secara berperingkat bermula di UMNO Bahagian Lenggong minggu lepas, diikuti Kulai dan bahagian Gelang Patah hari ini.

"Akan ada maklumat mengenai golongan sasar yang perlu kita dekati, bagaimana mahu mendekati mereka, contohnya melalui media sosial dan sebagainya dan bagaimana mahu mengatasi dakyah-dakyah terutamanya bila dekat dengan pilihan raya ini akan banyak tuduhan yang akan dilemparkan terhadap kita (parti), kita kena siap sedia untuk menjawabnya," kata Hishammuddin, yang juga Menteri Pertahanan itu.

-- BERNAMA