Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Datuk Abang Johari Tun Openg pada Ahad mengesahkan parti itu sedang mengenal pasti beberapa muka baharu untuk menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) yang akan diadakan pada bila-bila masa.

Katanya, calon-calon yang berpotensi kini sedang dalam tapisan, manakala penyandang yang berprestasi sepanjang penggal yang lalu sedang dinilai.

"Beberapa ahli parlimen veteran juga telah menyatakan pendirian untuk bersara dan kesediaan untuk mengundurkan diri," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Parti PBB di ibu pejabat parti itu, di sini.

Pada masa sama, katanya, jentera pilihan raya parti itu telah diarahkan untuk melakukan persediaan bagi menghadapi "hari penting".

Dalam PRU yang lalu, PBB menyapu bersih kesemua 14 kerusi yang ditandinginya.

Abang Johari, pada sidang media sama, turut mengumumkan parti itu akan mengadakan Mesyuarat Perhimpunan Agungnya pada tahun hadapan.

"Sebuah jawatankuasa yang diketuai pemangku Timbalan Presiden, Datuk Douglas Uggah Embas telah dibentuk dan akan dibantu oleh Datuk Amar Awang Tengah untuk mengendalikan mesyuarat ini.

"Mereka akan menetapkan tarikh dan tempat perhimpunan.

"Tetapi yang pasti, pemilihan peringkat ranting dijangka akan bermula pada Oktober depan," tambahnya lagi.

Kali terakhir PBB mengadakan mesyuarat agungnya adalah pada Oktober 2013 di Pusat Konvensyen Borneo.