Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2017 yang bermula dari 5 sehingga 9 Disember ini bukan tempat untuk longgokan isu-isu retorik.

Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Seri Syed Ali Alhabshee mengingatkan, PAU kali ini adalah gelanggang untuk merumus dan menguatkan formula perjuangan memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

"Kita tidak rela UMNO kecundang, kerana itu isu-isu retorik yang tidak memberi kekuatan kepada UMNO dan menyantuni kehidupan orang Melayu dikhuatiri akan menyebabkan parti menjadi cemuhan.

"Jangan biarkan rakyat terutama orang Melayu kecewa dengan isu-isu retorik, mereka sedang memerhati (UMNO) di luar sana.

"Sebaliknya para perwakilan dan seluruh ahli-ahli UMNO perlu menjadikan ucapan dasar presiden sebagai sandaran untuk memperkukuhkan parti terutama di peringkat akar umbi," katanya dalam catatan terbaharu di laman blog umnobahagiancheras.blogspot.my miliknya.

BACA: PAU17: UMNO Kelantan ketengah usaha rancakkan prasarana luar bandar

BACA:
826 usul dibawa ke Perhimpunan Agung UMNO 2017

Menurut beliau, perhimpunan kali ini berbeza dengan tahun sebelumnya kerana inilah perhimpunan agung parti yang terakhir sebelum berlangsungnya PRU14.

Oleh sebab itu, kata Syed Ali, PAU kali ini akan menjadi fokus seluruh rakyat untuk melihat sejauh mana kekuatan parti itu berdepan dengan pakatan pembangkang.

Menurutnya, rakyat terutama orang Melayu akan menilai sejauh mana kekuatan dan persediaan UMNO meneruskan kelangsungan perjuangannya membela nasib mereka.

Malah, kata beliau, perwakilan kali ini juga menunggu apakah mesej yang bakal dijelaskan Datuk Seri Najib Razak menerusi ucapan dasar presiden pada perhimpunan tersebut.

"Mesej daripada inti pati ucapan dasar presiden akan menjadi kunci untuk para perwakilan dan seluruh ahli-ahli UMNO bersiap-siaga menghadapi PRU ke-14.

"Ucapan Najib kali ini akan memberi mesej dan peringatan yang lebih terbuka kepada seluruh ahli-ahli parti untuk menentang asakan pihak pembangkang," ujarnya.

Syed Ali yang juga Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan percaya Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) akan memberi perhatian khusus mengenai persiapan parti di semua peringkat.

Oleh sebab itu katanya, para perwakilan diyakini tidak akan membangkitkan sebarang isu yang menyentuh mengenai pertandingan jawatan dalam parti.

"Isu perebutan jawatan dalam parti tidak timbul buat masa ini, yang penting bagaimana untuk UMNO menumbangkan blok pembangkang pada PRU akan datang.

"Sekarang kita tumpukan kepada pilihan raya, soal pemilihan dalam parti cerita lain," katanya.

Tegasnya lagi, UMNO pimpinan Najib mempunyai agenda untuk terus memperkasakan orang Melayu.

Tambah beliau lagi, tidak ada manfaatnya untuk berebut jawatan dalam parti jika UMNO kalah pada PRU ke-14 kerana untuk bangkit semula bukanlah sesuatu yang mudah.

"Najib selaku Presiden UMNO selalu mengingatkan supaya kita mempertahankan parti waima apa pun yang terjadi, kerana tidak rela parti kita menjadi belasahan pihak lawan.

"Dalam masa yang sama, ahli-ahli UMNO perlu menyokong penuh kepimpinan Najib selaku Perdana Menteri," jelasnya.

Justeru tegas Syed Ali, PAU kali ini merupakan medan terbaik kepada perwakilan dan barisan kepimpinan parti untuk bermuhasabah mencari dan menilai semula kekuatan UMNO.

Pemimpin dan ahli UMNO jelas beliau, memegang amanah dan memikul tanggungjawab mempertahankan parti selaku tonggak kepada pemerintahan kerajaan BN.

Menurut beliau, para perwakilan juga mempunyai suara untuk melontarkan saranan, cadangan dan pandangan bagaimana UMNO mampu mencapai kemenangan pada PRU kali ini.

"Mereka (perwakilan) ada hak untuk bersuara, terutama membabitkan kriteria calon dan persiapan jentera parti yang perlu diperhalusi.

"UMNO perlu memenangi PRU ke-14 akan datang dengan kejayaan besar melebihi majoriti dua pertiga bagi membolehkan pembentukan kerajaan yang stabil dan kukuh," ujarnya.

Mengenai pembentangan usul, beliau percaya penekanan sudah semestinya akan diberikan kepada persiapan parti untuk menghadapi tentangan pembangkang.

Katanya, Jawatankuasa Usul yang dipengerusikan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Hussein pasti akan melakukan yang terbaik bagi melancarkan perhimpunan kali ini.