Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) menangkis segala ramalan ekstrem pemerhati politik, dengan tidak menyatakan pendirian ke mana hala tuju mereka untuk sementara waktu ini.

Presidennya, Datuk Abang Johari Tun Openg sebaliknya menegaskan, pihaknya komited untuk bergerak maju sebagai sebuah perikatan tempatan yang meletakkan kepentingan Sarawak sebagai keutamaan.

"Sarawak sentiasa unik, kaya dengan kepelbagaian, dalam budaya, dalam toleransi dan kita akan terus meraikan keunikan itu untuk generasi masa depan," katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat PBB di sini petang tadi.

Abang Johari berkata, PBB secara strategik akan terus memperjuang dan melindungi kepentingan Sarawak sebagai gabungan parti berpangkalan di Sarawak, yang memegang harapan dan impian rakyat Sarawak yang lebih besar.

Katanya, PBB akan terus menggandakan usaha memenuhi segala kewajipan dan komitmen kepada rakyat negeri itu, dengan tumpuan khusus untuk menangani semua keperluan asas rakyat Sarawak.

"Kami akan menyatukan semua kekuatan dan sumber sebagai kerajaan negeri yang bertanggungjawab demi memastikan kebimbangan rakyat Sarawak dan suara mereka diwakili sewajarnya," katanya.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-14 yang lalu, BN Sarawak berjaya meletakkan 19 anggotanya di Parlimen, dan 13 daripadanya adalah daripada PBB Sarawak.

"Mereka ini akan menjadi suara yang berkesan untuk kepentingan Sarawak di Parlimen selain komited untuk memastikan keperluan rakyat negeri ini akan disokong kerajaan yang memerintah.

"Kami akan teguh dan tanpa henti, tanpa rasa takut atau nikmat, menjadi rasional dan suara yang bertanggungjawab untuk Sarawak, menjadi penyemak dan pengimbang yang cekap serta sebagai badan amanah untuk rakyat Sarawak," katanya yang merujuk mandat yang diberikan oleh rakyat pada pilihan raya tahun 2016.

Abang Johari menambah, beliau percaya kerajaan sekarang akan mengalu-alukan wacana di Parlimen untuk berlangsung dalam keintelektualan yang segar, adil dan seimbang, demi kepentingan Malaysia baharu.

"Kami juga tekad untuk terus berjuang mengembalikan hak-hak Sarawak di bawah Perjanjian Malaysia 1963, Perlembagaan Persekutuan dan semua undang-undang yang berkaitan," tambahnya.