Pemimpin Parti Amanah Negara (Amanah) didesak agar membuat keputusan segera untuk menetapkan pendirian teguh mewujudkan pakatan bersama Tun Dr Mahathir Mohamad dan Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang).

Desakan dikeluarkan oleh empat ketua Pemuda Amanah bahagian yang menegaskan bahawa keputusan menetapkan pendirian itu adalah sejajar dengan usaha untuk menegakkan kembali mandat rakyat dan sistem demokrasi negara.

"Keputusan ini sejajar dengan usaha untuk menegakkan kembali mandat rakyat dan sistem demokrasi negara tanpa dibelenggu oleh penangguhan tidak berkesudahan daripada individu yang mempunyai kepentingan politik peribadi," kata mereka dalam kenyataan bersama pada Sabtu.

Kenyataan itu ditandatangani oleh oleh Ketua Pemuda bahagian Zulhafiz Zulkifli (Lembah Pantai), Mohd Nur Fadhil (Bandar Tun Razak), Sheikh Khuzaifah Sheik Abu Bakar (Bukit Bintang) dan Anhdeer Supardy (Batu).

"Pemuda Amanah beraspirasi untuk membantu pembinaan semula sistem demokrasi, ekonomi dan pentadbiran negara pasca wabak COVID-19," kata mereka lagi.

Baru-baru ini, Dr Mahathir mengumumkan akan menubuhkan sebuah parti baharu yang berteraskan bangsa Melayu yang dinamakan Pejuang.

Pejuang menyertai Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Slim dengan menamakan calon mereka, Amir Khusyairi Mohamad Tanusi.

Selain Amir, PRK Dun Slim turut ditandingi oleh Timbalan Ketua UMNO Bahagian Tanjung Malim, Mohd Zaidi Aziz mewakili Barisan Nasional (BN) dan calon Bebas ahli akademik Santhara Sekaran Subramaniam.