DI DALAM Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, manifesto itu maksudnya pengisytiharan kepada orang ramai tentang dasar dan tujuan sesuatu parti politik sebelum pilihan raya.

Konsepnya mudah, perlu ada seperti AkuJanji yang ditawarkan kepada pengundi yang menjadi pegangan dalam kempen dan harus dilaksanakan jika menang kelak.

Selalunya sesuatu manifesto itu akan menghuraikan apa yang boleh dibuat di sesuatu kawasan atau negara jika parti itu dapat mentadbir sesebuah negara.

Di dalam manifesto juga ada janji yang harus dibuat selepas selepas diberi kepercayaan untuk memerintah.

Adanya menifesto adalah selari tindakan makhluk yang berakal kerana tanpa manifesto, seseorang pemimpin atau parti itu akan bertindak mengikut emosi dalam pentadbiran mereka.

BACA: Lapor Langsung Hari Penamaan Calon

BACA: Adenan dicabar calon PKR di Tanjung Datu

BACA: SPR terima 230 kertas pencalonan, 2 ditolak

Manifesto BN kali ini hanya perlu penerusan misi dalam setiap pembentangannya selain kesedaran tema satu pasukan yang dibawa Adenan (tengah) sendiri. - Foto Bernama

Jadi pedoman


Manifesto Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak ke-11 menjadi pedoman untuk menyakinkan pengundi tentang apa yang akan dibuat.

Pastinya, kalau tidak berpaksi kepada manifesto, maka penghujahan dalam kempen adalah sesuatu yang boleh mendatangkan faedah dan sekali lagi tidak hanya perbuatan yang hanya lmahu melepaskan geram atau emosi semata-mata.

Pengundi juga akan menilai bukan hanya jentera atau calon tapi apa yang dibawa dari parti ini secara keseluruhannya.

BACA: 'Saya tidur macam bayi selepas selesai isu calon' - Adenan

BACA: Manifesto BN penuhi keperluan dan aspirasi rakyat Sarawak

FOTO: Pelancaran Manifesto Barisan Nasional (BN)

Pengundi harus atau perlu melihat manifesto yang ditawarkan dalam gambaran yang luas, walaupun secara rasionalnya tempoh masa berkempen bukan sesuatu yang cukup panjang untuk menilai janji-janji berkenaan.

Namun, atas dasar apa lagi untuk mana-mana pihak menafikan manifesto BN?

Pastinya kuasa yang sudah jelas ada di tangan kerajaan BN jauh berbeza kemampuannya berbanding manifesto PKR, DAP atau mana-mana parti dalam Pakatan Harapan sendiri.

Manifesto BN pada PRN Sarawak kali ini hanya perlu penerusan misi dalam setiap pembentangannya selain kesedaran tema satu pasukan yang dibawa Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem sendiri.

Di sini Adenan sudah melihat kesatuan pelbagai kaum itu perlu baginya, jadi inilah mandat pertama Adenan yang mengumpulkan pasukannya serta mahu mandat itu untuk mereka terus berfungsi kepada rakyat secara keseluruhannya.

Ia disebut 'people centric', maknanya manifesto yang merakyatkan hasrat rakyat selain berkisar sepenuhnya tentang rakyat.

Adunan 14 huruf 'M'

Kembali kepada konsep manifesto BN, adunan 'people-centric' itu jelas apabila 14 perkara yang dibahasnya dalam manifesto itu bermula dari huruf 'M' dan satu lagi bermula dengan huruf 'I'.

Kalau difikir, semuanya itu perkataan yang sudah dirumuskan dalam kategori tertentu itu ternyata sebenarnya menegakkan kedaulatan.

Ada tiga M yang membawa maksud menegakkan, mempertahankan dan memelihara itu satu pemusatan kedaulatan kuasa yang jelas dalam manifesto.

Sementara kita tengok perkataan yang membawa bayangan maksud autonomi dilihat dalam tiga M yang seterusnya iaitu menjamin, melindungi dan mengiktiraf.

Seterusnya kita lihat usaha Adenan sebelum ini yang mahu meneruskan kejayaannya mentadbir Sarawak dengan empat lagi M iaitu mempertingkatkan, menyediakan, menpercepatkan serta memajukan

Selain itu konsep perancangannya disebut dalam dua M iaitu mewujudkan dan membangunkan.

Jadi kata kunci yang digunakan dengan mudah dapat dirumuskan termasuk di dalam empat kelompok iaitu kedaulatan, autonomi, penerusan dan perancangan.

Ia boleh dicapai satu persatu dalam masa lima tahun, ia satu tempoh yang realistik dan tidak ada apa yang mustahil dalam merealisasikannya dalam jangka bermula 2016 sehingga tahun 2020 atau 2021.

Manifesto selari RMK-11

Sedari atau tidak, manifesto BN itu sebenarnya selari dengan Rancangan Malaysia ke-11 (RMK-11) yang juga akan dilancarkan pada 2016 sehingga 2020.

Di dalam RMK-11 ini juga sudah dirangkumkan Program Transformasi yang bersabit hal tanah adat, frasarana, koridor selain hal kesihatan dan terperinci di dalam manifesto BN itu sendiri.

Jangan dilupa juga RMK-11 juga bersifat merakyatkan ekonomi dan pembangunan ekonomi kapital.

Jadi tidak mustahil adunan RMK-11 dan manifesto itu tidak mustahil dan bukan cakap kosong kepada rakyat yang tidak boleh dilaksanakan.

Nampaknya BN tidak mahu ketinggalan dan ia diatur begitu rupa selain selari dengan 15 teras yang dirumuskan kepada empat pecahan sebelum ini.

(PKR) akan berjuang untuk meringankan beban sara hidup rakyat Sarawak dengan memansuhkan enam peratus Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).
Kita tinjau sedikit manifesto PKR yang cuba menonjol menjadi 'Abang Long' di Sarawak dengan mengemukakan lima janji dan 18 pelan tindakan.

Lima janji itu juga dilihat sesuatu yang agak payah untuk dilaksanakan kerana ia menjurus kepada isu cukai barang dan perkhidmatan (GST), kos sara hidup dan isu tanah adat yang sudah diselesaikan BN lebih awal.

Tawaran PKR itu nampak terlalu mudah serta tidak menyeluruh dengan saiz Sarawak sendiri. Ia juga tidak realistik dan mencabar pembuat dasar seandainya mereka berjaya menguasai negeri itu.

Bagaimana mungkin 18 pelan tindakan yang tidak jelas hala tuju itu hendak dibuktikan dengan perumpamaan pemerintahan, ia juga terlalu berbeza dan tidak sesuai jika hendak dibandingkan dengan corak pemerintahan yang mereka lakukan di negeri Selangor sendiri.

Pastinya, acuan untuk menjayakan sesuatu manifesto perlu dilihat dalam rangka yang lebih jelas seperti BN yang mempunyai sebuah kerajaan pusat dan tidak boleh dipertikai lagi kemampuan pemerintahannya.


*Wan Syamsul Amly adalah wartawan Astro AWANI yang membuat liputan Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-11 ketika ini.

**Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI.