Setiap ahli parti perlu bekerja secara berpasukan dan mempunyai semangat setiakawan dalam usaha memenangi pilihan raya umum akan datang.

Bagi bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bentayan, Chua Wee Beng berkata, mereka yang tidak disenaraikan sebagai calon masih boleh menyumbang kepada parti walaupun tidak dipilih pucuk kepimpinan.

Meskipun tidak dicalonkan semula untuk mempertahankan kerusi DUN Bentayan, dia akan tetap membantu sesiapa sahaja yang mengantikan tempatnya.

"Analoginya mudah, pilihan raya seperti acara lari berganti-ganti. Ada waktunya anda diberi kepercayaan menjadi pelari terakhir untuk melepasi garisan penamat dan adakalanya anda yang harus membantu memastikan pelari terakhir dapat memenangi garisan penamat sebagai juara.

"Kali ini saya tidak menjadi individu yang melepasi garisan penamat, bukan satu masalah untuk saya. Kerana saya masuk politik bukan untuk kepentingan peribadi tetapi kerana ingin melibatkan Malaysia menjadi sebuah negara yang lebih progresif," katanya kepada Astro AWANI pada Rabu.


Bagi Pengerusi Pakatan Harapan Bakri itu, apa yang penting adalah memastikan kemenangan parti dan bukannya menjadi Yang Berhormat (YB).

Kerusi DUN Bentayan dimenangi DAP selepas Wee Beng menewaskan calon Barisan Nasional (BN) Fong Soh Lan dengan mendapat majoriti 6,847 undi.

Sementara itu bakal-bakal calon BN bagi kerusi Parlimen Batu Pahat, Haliza Abdullah berkata, mereka yang berhasrat untuk menjadi calon perlu belajar menguruskan harapan mereka sendiri sekiranya tidak terpilih.

"Kita kena bersatu dan perlu ada rasa kebergantungan yang tinggi antara satu sama lain. Kalau anda bekerja dengan mengharapkan sesuatu sebagai balasan kerana merasakan telah melakukan banyak perkara maka ia akan menjadi sukar jika anda tidak tercalon seperti yang diharapkan," katanya.

Haliza menjadi sandaran BN untuk merampas kembali kerusi Parlimen Batu Pahat daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) selepas penyandanganya Datuk Idris Jusi menewaskan calon BN, Datuk Dr Mohd Puad Zakarshi dengan majoriti 1,524 undi pada pilihan raya umum lalu.