Mandat siapa yang harus menjadi Presiden UMNO selepas ini harus dipulangkan kepada ahli parti itu sendiri jika Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bakal mengalami nasib sama seperti Datuk Seri Najib Tun Razak.

Penganalisis politik yang felo penyelidik dari Institut Kajian Politik Malaysia Universiti Utara Malaysia (UUM MAPAN), Dr Achmad Dzariean Mohd Nadzri bagaimanapun berkata UMNO juga harus menerima hakikat seandainya bakal presiden parti itu bukan datang dari mereka yang memegang jawatan sedia ada.

“Keadaan sama juga mungkin boleh berlaku terhadap Ahmad Zahid malah ramai lagi pemimpin dalam UMNO yang berdepan kes di mahkamah.

“Jika berlaku sudah pasti beri memberi kesan kepada kepimpinan dan berbalik kepada isu siapa bakal menjadi Presiden UMNO di antara Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan (Tok Mat) yang dikatakan akan bertanding di Parlimen Rembau pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) atau Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (Pak Long).

“Mereka yang tidak ada di dalam Majlis Tertinggi juga layak, contohnya Ahli Parlimen Sembrong Datuk Seri Hishammuddin Hussein atau Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin Abu Bakar,” katanya ketika dihubungi di sini, pada Rabu.

BACA: Kerajaan hormati keputusan mahkamah ke atas Najib - PM Muhyiddin

BACA:
'Wallahi, wabillahi, watallahi, saya tidak tahu wang RM42 juta itu' - Sumpah laknat Najib

Beliau mengulas persoalan kemampuan UMNO untuk menerima Mohamad Hasan atau Ismail Sabri seandainya Ahmad Zahid menerima tempias yang sama seperti Najib.

Sesiapa jua, antara keduanya akan menjadi kemudi utama UMNO yang pastinya bukan sahaja berdepan peluang untuk menjadi menteri paling kanan dari UMNO dalam kerajaan malah turut berdepan cabaran yang besar untuk PRU15.

Dalam pada itu, kata Dr Achmad Dzariean, UMNO juga perlu melihat mereka yang di luar lingkungan Majlis Tertinggi untuk dijadikan pemimpin akan datang.

Jelasnya, masih banyak muka lama di dalam UMNO yang dikatakan perlu muka serta kepimpinan baharu untuk memastikannya terus hidup di pentas politik negara.

“Soal hendak tentukan isu ini bukan orang awam tetapi ahli UMNO dan kita kena akui PRU15 akan berlaku dalam sedikit masa lagi.

“Selepas PRU15, UMNO kena menyusun semula parti dan menentukan siapa yang akan dijadikan pemimpin seandainya situasi ada pemimpin parti itu yang masih berhadapan kes di mahkamah,” tegasnya.

Najib pada Selasa didapati bersalah terhadap tujuh pertuduhan melibatkan pecah amanah jenayah (CBT), pengubahan wang haram dan menyalahgunakan kedudukan melibatkan RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd.