Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) akan menjadi medan menguji keupayaan Barisan Nasional (BN) dalam membariskan lebih ramai calon orang muda untuk menjadi wakil rakyat.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Segamat, Bastien Onn berkata, umum turut mengetahui demografi turut membuktikan orang muda muda dan pertama kali mengundi mencatat angka tertinggi dalam daftar pemilih kali ini.

"Dalam banyak bengkel, BN telah pun mengambil kira faktor ini. Pemuda dan Puteri UMNO sendiri sudah mempertingkatkan kerja dan usaha sebagai respons kepada kedudukan pengundi ini.

"Sudah tentu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak juga telah mengambil kira perkara ini dan tidak mahu mengambil risiko ditolak orang muda sekiranya mereka tidak dilihat diwakili dengan ratio yang tepat," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

BACA: BN Johor lancar manifesto 'mengejar' Singapura

BACA:
Lim Kit Siang kekal atau tinggalkan Johor?

Di Johor, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) negeri itu merekodkan kira-kira 40 peratus daripada 1,820,617 daftar pemilih di negeri itu sehingga suku tahun keempat 2017 merupakan golongan muda berusia 40 tahun ke bawah.

Menurut SPR, sehingga 30 Jun 2017, terdapat 14,622,640 pengundi berdaftar di negara ini.

Daripada jumlah itu, 7,883,017 adalah pengundi Melayu, termasuk 3,637,312 pengundi Melayu generasi muda di bawah umur 39 tahun.

Daripada jumlah itu pula, 1,566,562 adalah pengundi Melayu di bawah umur 29 tahun tetapi tidak ada data khusus untuk pengundi di bawah 25 tahun yang kebanyakannya berada di pusat-pusat pengajian.

Dalam pada itu Bastien berharap, mana-mana calon tidak dipilih dan sudah berumur yang juga tidak terpilih lagi agar tidak memboikot selain mensabotaj calon PRU kali ini.

"Kita di dalam BN telah diajar untuk akur dan wala'. Semalam Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO Tan Sri Abdul Ghani Othman sudah memberi amaran agar ahli parti menjauhi perbuatan sabotaj atau perbuatan yang boleh melemahkan parti menjelang PRU14.

"Saya sendiri percaya budaya seperti ini tidak akan berlaku kerana ia hanya akan merugikan BN. Saya juga berharap rakyat akan menyokong mana-mana calon BN yang dibariskan oleh Datuk Seri Najib," ujarnya.

Tegasnya, BN sendiri sudah membuktikan tidak akan meletakkan calon berusia 80 ke atas.

"Semua lapisan umur akan diwakili dengan baik agar suara-suara mereka dibawa di dalam Parlimen tanpa meninggalkan mana-mana lapisan dan kategori masyarakat.

"Saya ingin mengingatkan orang muda bahaya memilih calon Perdana Menteri yang berumur 93 tahun dan 84 tahun.

"Tidak cukup jika hendak sandarkan sekadar kepada pengalaman semata-mata kerana ada sebahagian pengalaman mereka amat pedih untuk kita lalui semula," katanya.

Bastien turut melahirkan keyakinan individu berkenaan tidak akan berubah mengikut kesesuaian generasi masa hadapan negara

Dalam perkembangan berasingan, Bastien memberitahu, manifesto BN Johor memberi penekanan khusus kepada golongan muda dalam kemajuan diri.

"Segala-galanya terbentang luas untuk digarap orang muda seperti peluang untuk meningkatkan SME dengan geran khas sehingga bantuan RM500 kepada pasangan yang berkahwin.

"Manifesto juga menyentuh secara tepat kepada usaha peningkatan kualiti pendidikan yang juga bersandarkan kepada pembangunan keluarga yang Islami.

"Peluang pekerjaan sebanyak 5,000 orang di Pengerang dan industri perabot untuk diisi oleh anak muda. Begitu juga pengkhususan kuota sebanyak 20,000 unit rumah Rumah Mampu Milik Negeri Johor (RMMJ) kepada orang muda," jelasnya.

Selain itu katanya, insentif sebanyak RM1,000 kepada mereka yang berjaya melanjutkan pelajaran di universiti awam dan RM10,000 menjadi bukti bahawa Johor menyokong pembangunan orang muda.

Tambahnya, fokus peningkatan kapasiti orang muda merupakan teras pemangkin kepada mencapai dekad baharu Johor.