PELUANG sama rata.

Itu yang boleh saya simpulkan tentang perebutan kerusi N.13 Dewan Undangan Negeri (DUN) Paya Rumput yang bakal ditentukan 9 Mei ini.

Selama ini kerusi DUN di bawah Parlimen P.136 Tangga Batu itu menjadi kubu kuat Barisan Nasional (BN), ini kali pertama ia menyaksikan pertembungan tiga penjuru antara BN, Pakatan Harapan (PH) dan Pas.

Ada apa dengan Paya Rumput?

Sebuah mukim di dalam daerah Melaka Tengah ini yang dahulunya perkampungan ladang getah kini berevolusi menjadi sebuah bandar baharu dengan pembangunan demi pembangunan terlihat, pembukaan lebih banyak taman-taman perumahan, premis-premis perniagaan dan kewujudan pasar raya yang semakin merancakkan ekonomi penduduknya.

Dari segi komposisi pengundi, Paya Rumput memiliki 23,432 pengundi berdaftar, majoritinya berbangsa Melayu iaitu 56.29 peratus, 35.46 peratus bangsa Cina, 7.52 peratus bangsa India dan lain-lain bangsa selebihnya.

Pemimpin yang bakal mendapat mandat penduduk di Paya Rumput untuk mewakili suara mereka ke kerajaan negeri nanti harus memberi tumpuan terhadap hal kemasyarakatan, sosial dan tidak melupakan kebajikan mereka. - Foto Astro AWANI/Israr Khalid
Dek pembangunan yang dibawa ke kawasan itu, rata-rata penduduk merasakan tiada isu setempat yang besar berbangkit. Boleh kata antara sebahagian penduduk yang saya temui berkata hidup semuanya 'ok' di situ.

Cumanya ramai yang saya temui mengeluh tentang kenaikan harga barang. Cakap-cakap politik di kedai kopi dan sembang dalam kumpulan ‘Whatsapp’ taman perumahan turut memperlihatkan dan dimaklumkan bahawa mereka terkesan dengan isu nasional.

Sebagai subjek, saya bertemu dengan seorang anak muda tempatan yang lahir dan membesar di Paya Rumput yang saya ajak untuk ditemu bual selepas dia memberi respon kepada bebenang ‘tweet’ saya di Twitter.

Buat Fahmi, yang sejak lahir hingga kini dia menetap di rumah keluarganya di Taman Bertam Jaya di Cheng, dia menyaksikan perubahan di Paya Rumput.- Foto Astro AWANI/Israr Khalid
Fahmi Shah Budin, 23 tahun baru menamatkan pengajian diploma dalam jurusan teater di Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka dan kini bekerja sebagai pemandu GrabCar sementara menunggu tarikh menyambung pengajian di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) September nanti.

Sejak lahir hingga kini menetap di rumah keluarganya di Taman Bertam Jaya di Cheng, dia menyaksikan perubahan itu.

“Tahun demi tahun, satu-satu projek naik.

“Dulu sekitar ni kawasan hutan pokok getah sahaja. Tempat ni dulunya gelap sekarang macam jadi bandar baru la,” kata Fahmi.

Dia bahagia hidup di situ. Cakap sahaja, semunya kini ada di tempatnya. Apa sahaja jenis bank, kedai buku, barang elektronik, kedai gunting rambut, francais makanan segera, malah kedai haiwan peliharaan juga klinik veterinar pun ada. Tempat saya di Ampang pun tidak ada klinik veterinar!

Cumanya apabila semakin meningkat dewasa, Fahmi merasakan tidak ada gerakan aktiviti anak muda setempat. Sebagai pelajar teater, dia menceritakan sukarnya mencari tempat yang sesuai untuk dia dan kumpulannya mempersembahkan sesuatu naskhah kepada khalayak.

“Kita belajar teater, kita nak praktikkan. Memang ada konsep ‘open theatre’, tapi takkan memanjang nak buat di jalanan? Kalau sesebuah pementasan yang ‘proper’ pula kurang-kurang kena tujuh kali. Takkan tujuh hari di ‘open space’ kan?

“Ada tempat di Melaka ini, itu pun mahal. Satu hari dalam RM2,000, mana kami pelajar nak ‘cekau’ duit?,” keluhnya.

Kompleks sukan orang ramai pun masih belum ada, adapun paling hampir di Batu Berendam, kira-kira setengah jam pemanduan dari Paya Rumput.

Mungkin itu antara faktor penyumbang kepada gejala merempit yang berlangsung hampir setiap hujung minggu di Lebuh SPA. Sementara dirinya pula akan melepak dengan rakan kedai makan atau keluar ke kawasan lain untuk beraktiviti lain.

Pilihan Raya Umum (PRU) kali ini menjadi yang pertama buatnya. Muda remaja dia masih belum benar celik tentang senario politik negara masa kini, jauh sekali memiliki kecederungan berat ke mana-mana parti. Apa pun, dia melihat seorang pemimpin yang dipilih itu perlu ada kredibel untuk mempertimbang setiap aspek yang wujud dalam komuniti DUN dipimpinnya.

Fahmi berharap siapa pun yang akan memimpin nanti mesti buat kerja, pada masa sama mahu pemimpinnya memberi sedikit penekanan terhadap aktiviti yang dapat melestarikan dan mempererat kemasyarakatan setempat.

“Gerak kerja betul, pemimpin yang betul, semuanya akan jadi betul. Tak kisahlah siapa pun.

“Tapi saya sebagai anak muda saya suka mendengar idea-idea baharu, sesuatu yang menepati apa yang generasi kami mahu.”

Pengundi muda berusia lingkungan 20 hingga 29 tahun mewakili 29.8 peratus daripada keseluruhan komposisi pengundi berdaftar di negeri Melaka seramai 495,645. Daripada peratusan itu, lebih 70 peratus pengundi muda Bumiputera, hampir 22 peratus pengundi muda Cina dan 5.7 peratus pengundi muda India.

Selama ini kerusi DUN di bawah Parlimen P.136 Tangga Batu itu menjadi kubu kuat Barisan Nasional (BN), ini kali pertama ia menyaksikan pertembungan tiga penjuru antara BN, Pakatan Harapan (PH) dan Pas.- Grafik Astro AWANI
Dalam kemudahan yang dinikmati penduduk dek kepesatan Paya Rumput, pemimpin yang bakal mendapat mandat penduduknya nanti untuk mewakili suara mereka ke kerajaan negeri harus memberi tumpuan terhadap hal kemasyarakatan, sosial dan tidak melupakan kebajikan mereka yang berada di kawasan kampung.

Antara Datuk Dr Abu Bakar Md Diah, calon BN yang dahulunya menyandang kerusi Parlimen Tangga Batu untuk meneruskan legasi pimpinan BN di DUN itu daripada Datuk Sazali Md Din, atau sahabatnya, Mohd Rafiq Naizamohideen, bekas Exco Pemuda UMNO Malaysia atau Haji Rafie Ahmad, seorang jurutera yang membawa panji Pas untuk menawan hati pengundi Paya Rumput.



*Israr Khalid adalah wartawan Astro AWANI.

**Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI.