Tan Sri Musa Aman mendakwa Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal seolah-olah takut dengan bayang-bayangnya hingga berterusan menfitnah, menghina dan mengaibkan dirinya.

Menurut Musa, Mohd Shafie tidak perlu risau memandangkan Musa bukannya calon pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah edisi ke-16 ini.

Tegasnya, apa yang penting adalah Presiden Parti Warisan Sabah itu memberi tumpuan kepada pembangunan negeri ini dan rakyat Sabah.

"Biar dia cakap macam-macam, biar la dia (Shafie Apdal) mengaibkan, memalukan saya. Kadang-kadang saya pun hairan juga apa punyai pemimpin sebagai Ketua Menteri ini seolah-olah takut dengan bayang-bayang saya.

Beliau berkata demikian dalam kempen calon Parti Bersatu Sabah (PBS) di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kiulu, Datuk Joniston Bangkuai di sini, hari ini.

ANDA MUNGKIN BERMINAT DENGAN ARTIKEL INI
LAPORAN KOMPREHENSIF PRN SABAH 2020 DI SINI



"Apalah yang ada pada saya ini. Saya ini bukan calon lagi... bukan mahu jadi ketua menteri dan tiada apa-apa jawatan. Oleh itu, jangan takut dengan saya ini," katanya ketika berucap di Kampung Nawoi, Kiulu pada Jumaat.

Selain itu, Musa yang juga bekas Ketua Menteri Sabah menitipkan nasihat buat Mohd Shafie supaya melakukan kerja (selaku ketua menteri) dengan baik sekali gus merancang pembangunan negeri ini agar Sabah dan rakyatnya maju.

Beliau turut menyelar tindakan kepimpinan Shafie selepas menjawat jawatan ketua menteri dengan mencari kesalahan Musa.

"Kalau mereka dakwa saya ada buat salah tetapi ada juga kebaikan saya lakukan. Janganlah menghina, mengaib dan memalukan saya.

"Sebaliknya tadbirlah negeri ini agar Sabah maju rakyat senang," jelasnya lagi.