Tiada keperluan untuk Parti Amanah Negara (Amanah) dibubarkan untuk memastikan pihak pembangkang dapat merealisasikan hasrat mewujudkan pertandingan satu lawan satu dengan Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-14 nanti.

Pengarah Strategik parti, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, jika satu persefahaman dapat diwujudkan, tiada halangan untuk mengetengahkan satu calon dari kalangan parti pembangkang untuk bertembung dengan BN.

"Secara ideal, sudah pasti lebih baik kami dapat bertanding di bawah satu logo. Namun, memandangkan gabungan kami ini adalah pra-pilihan raya, jadi sudah pasti satu persefahaman dapat dicapai bagi tujuan tersebut (satu lawan satu).

"Tidak perlu untuk bubarkan Amanah. Saya rasa sebagai gabungan, Pakatan Harapan boleh bekerjasama dengan parti-parti pembangkang lain untuk memenangi pilihan raya," kata Dzulkefly kepada Astro AWANI, hari ini.

Ditanya mengenai laporan akhbar berbahasa Inggeris mengenai Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tan Sri Muhyiddin Yassin enggan menandatangani perjanjian untuk bersama Pakatan Harapan, Dzulkefly berkata beliau enggan memberi komen berdasarkan laporan yang belum disahkan.

"Namun secara amnya, ingin saya katakan, Pakatan Harapan boleh menjalinkan kerjasama dengan parti lain secara tidak formal atau kerjasama longgar.

"Tidak semestinya parti yang ingin bekerjasama perlu berada di dalam Pakatan Harapan secara rasmi," kata beliau lagi.