Pakatan Harapan (PH) memberi jaminan tidak akan berlaku pelanggaran peraturan dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Seri Setia dan Balakong nanti.

Presidennya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata, apa yang berlaku di PRK Sungai Kandis tempoh hari adalah mungkin kerana masih lagi terbawa-bawa budaya lama.

“Sebab benda dah selalu dibuat, jadi sekarang ini perlu kita perlu melihat bahawa ini sepatutnya tidak berulang lagi,” tegasnya.

Ia sebagai menjawab laporan badan pemerhati pilihan raya, Bersih 2.0 yang mendapati parti-parti politik yang bertanding, termasuk PH dan UMNO telah melanggar beberapa peraturan sepanjang 14 hari tempoh berkempen.

Kata Dr Wan Azizah, beliau mengambil serius perkara itu dan akan memastikan peraturan tidak lagi dilanggar dalam menepati prinsip mereka bahawa pilihan raya mesti bebas dan adil.

“Ada kalanya terbawa-bawa (tabiat) daripada dulu, malah Sungai Kandis juga adalah kali pertama kita adakan PRK (sejak menjadi kerajaan).

“Kita akan ikut garis-garis panduan yang diberikan supaya tidak mengulanginya lagi,” katanya selepas melancurkan buku ‘Percakapan Dengan Raja Ahmad Aminullah: Kesetiaan Pada Idea’ di sini hari ini.


Laporan yang dikeluarkan Bersih 2.0 semalam itu mendapati tiga kesalahan yang dilakukan adalah pengagihan hadiah atau sumbangan, penggunaan harta dan program kerajaan serta amalan politik perkauman serta melibatkan agama.

Di bawah kesalahan pengagihan hadiah atau sumbangan, calon PH, Mohd Zawawi Ahmad Mughni didapati mengadakan program pemeriksaan kesihatan secara percuma dan kempen pemeriksaan kenderaan dan menukar minyak motor secara percuma.

Sementara calon Barisan Nasional (BN), Datuk Lokman Noor Adam didapati mengagihkan makanan percuma pada kenduri rakyat anjuran UMNO Pahang semasa mengadakan ceramah.

Bagi kesalahan menggunakan aset kerajaan pula, beberapa pemimpin kerajaan didapati menghadiri pelancaran pusat operasi parti menggunakan kenderaan rasmi kerajaan, antaranya Menteri Besar Selangor Amirudin Shari dan Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli Xavier Jayakumar Arulanandam.

Sementara kesalahan membangkitkan isu perkauman dan agama, Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman didapati berucap dengan mendakwa Kristian sudah menguasai Putrajaya dan menggunakan kedudukan mereka untuk menyebarkan agama berkenaan.

PRK Seri Setia dan Balakong diadakan serentak pada 8 September ini.