"Tun M langgar pantang."

Itu yang disifatkan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein ekoran tindakan yang bakal diambil Tun Dr Mahathir Mohamad dalam usaha menjatuhkan kepimpinan negara.

"Saya tengok dulu dia semasa menjadi perdana menteri, benda macam dia cukup pantang. Saya masa tu ketua pemuda, saya tengok bila dia memimpin, dia tuduh pembangkang menjual maruah, gadaikan kedaulatan dan cuba meraih simpati daripada kuasa lain.

"Tapi sekarang lain pula, apa yang sanggup Mahathir lakukan bila matlamat menghalalkan cara. Cakap tak serupa bikin," katanya.


Selepas mengadakan pertemuan dengan 16 duta negara Kesatuan Eropah di Kuala Lumpur pada 27 Januari lalu, Tun Dr Mahathir dikatakan bakal mengetuai delegasi pembangkang ke Amerika Syarikat.

BACA: Tun Mahathir dimasukkan ke IJN

Naib Presiden UMNO itu juga berpendapat tindakan itu boleh dianggap sebagai campur tangan pihak luar dalam urusan politik negara.

Tindakan itu pernah menjadi pantang dalam kepimpinan Tun Dr Mahathir sewaktu menjadi Perdana Menteri.

Hishammuddin ditemui pada sidang media Majlis Pelancaran Agenda Pembangunan Perumahan Sembrong (APPS) di Paloh, di sini.

Beliau mengulas kenyataan bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abd Aziz Tunku Ibrahim yang mendakwa bahawa pertemuan yang akan diadakan pada 20 Februari ini sebagai usaha menggulingkan pentadbiran perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.