Bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad akan mengadakan satu pertemuan dengan pemimpin pembangkang dan wakil-wakil Badan Bukan Kerajaan NGO petang ini.

Ia bakal disusuli dengan sidang media serta menandatangani deklarasi bersama.

Pertemuan dan sidang media itu disifatkan sebagai manifestasi muafakat pelbagai pihak terhadap isu-isu semasa.

Menurut sumber, Tan Sri Muhyiddin Yassin dijangka akan turut hadir ke sidang media tersebut.

Astro AWANI difahamkan beberapa pemimpin pembangkang daripada Parti Amanah Negara (Amanah) dan PKR juga dijangka hadir.

Timbalan Presiden Amanah, Salahuddin Ayub turut mengesahkan kehadiran beliau dan presiden parti esok.

"Saya dan Mohamad Sabu akan hadir ke majlis tersebut," katanya ringkas.

Pertemuan dan sidang media itu disifatkan sebagai manifestasi muafakat pelbagai pihak terhadap isu-isu semasa.
Pada Khamis, Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar berkata pertemuan dengan Dr Mahathir hari ini bertujuan bagi membentuk muafakat bagi 'menyelamatkan Malaysia' susulan masalah politik semasa negara.

Mengulas lanjut perkara berkenaan, Ahli Parlimen Lembah Pantai itu berkata ia tidak boleh berasaskan dendam terhadap perdana menteri Datuk Seri NajibTun Abdul Razak tetapi keikhlasan untuk menyelesaikan kemelut politik.

"Bukan isu peribadi, bukan isu dendam, dan marah.

"Tetapi bagaimana untuk merungkai permasalahan dan skandal yang melanda Malaysia menerusi langkah-langkah konkrit untuk menjalankan dan melaksanakan reformasi," kata Nurul Izzah.

Sementara itu, bekas Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menjelaskan beliau akan turut serta dalam pertemuan tersebut atas kapasiti peribadi.

"Saya tetap akan sertai deklarasi meskipun PAS telah menyatakan mereka tidak akan terlibat. Kehadiran saya tidak mewakili parti tetapi sebagai rakyat Malaysia," katanya seperti dilapor Malaysiakini.

Dr Mahathir sebelum ini mengumumkan keluar UMNO sebagai tanda bantahannya terhadap kepimpinan Najib yang didakwanya bersikap kuku besi.

Anda juga boleh mengikuti siaran langsung sidang media Tun Mahathir menerusi Facebook Live Session Astro AWANI petang ini.