Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin mengingatkan kepimpinan UMNO untuk tidak berdiam diri kalau rasuah jadi budaya.

Menurut beliau, sekiranya amanah dikhianati, pemimpin dan ahli UMNO perlu bertindak sewajarnya.

"UMNO tidak lagi boleh hanya jadi pemerhati, bila bangsa masih bergulat dengan kemiskinan dan jurang keberadaan. Kalian tidak boleh berdiam diri, kalau rasuah jadi budaya atau misalnya amanah dikhianati," kata Mohamed Khaled di laman Facebooknya siang tadi.

Posting tersebut adalah petikan ucapan beliau semasa merasmikan persidangan Wanita UMNO Bahagian Pasir gudang pada Ahad lalu di Dewan MPJBT Jalan Gunung, Seri Alam, Johor.

"Suka atau tidak, kita kena terima hakikat, UMNO hari ini berhadapan dengan krisis kredibiliti yang luar biasa, bukan lagi krisis persepsi kini menular sebagai krisis kewibawaan, rekahan kepada kesatuan parti telah mula jelas kelihatan" katanya.

Mohamed Khaled berkata UMNO tidak boleh hanya membisu bila parti tidak lagi mengutamakan perjuangan bangsa Melayu tetapi digunakan untuk membela golongan tertentu atas nama kesetiaan pada parti.

"UMNO bukan milik pemimpin. Ia milik kita semua. Jawatan tidak ada turun menurun.

"Sudah sampai masanya UMNO bergerak ke hadapan. Lebih proaktif dan lebih dominan," ujar Mohamed Khaled.

Beliau menambah, zaman ini bukan lagi masa untuk mendewakan kepimpinan, malah sifat dan budaya feudal bukan budaya UMNO.

Beliau menegaskan bahawa budaya UMNO adalah tentang nilai-nilai yang baik, terpuji, luhur dan mahmudah.