Miskin bandar sebelum ini yang ditetapkan pada pendapatan RM4,000 sebulan tidak lagi relevan kerana warga kota kini semakin terhimpit.

Perwakilan UMNO Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Mohd Razlan Mohamad Rafaii menjelaskan, ketika ini 65 peratus warga kota yang memperoleh pendapatan di bawah RM5,000 berdepan pelbagai kesukaran akibat kos sara hidup yang tinggi.

Malah, katanya warga kota itu bukan sahaja terpinggir dari pembangunan malah tidak mampu memiliki rumah.

"Harga rumah mampu milik seperti Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) dan Skim Rumah Pertamaku tidak menyebelahi pembeli kerana wujudnya ketidakserasian polisi dengan pihak pemberi pinjaman dan Bank Negara Malaysia (BNM).

"Kerajaan perlu mengkaji semula operasi Syarikat Berkaitan Kerajaan yang berperanan menyediakan perkhidmatan awam kepada warga kota seperti pengangkutan awam," tegas Mohd Razlan.

Justeru, dalam usaha untuk mengekalkan geopolitik Melayu di bandar, Mohd Razlan mencadangkan supaya 50 peratus peruntukan perumahan yang dibina di bawah kementerian itu kepada Melayu, 30 peratus Cina dan 20 peratus India.

Malah, beliau juga meminta PR1MA, Skim Perumahan Negara Berhad (SPNB) dan lain-lain pemaju perumahan untuk mengkaji secara terperinci harga yang ditawarkan kepada mereka yang menetap di bandar.