Atlet terbaik negara bagi 2017 bakal diketahui pada Majlis Anugerah Sukan Negara (ASN) yang dijadual berlangsung di sebuah hotel terkemuka di ibu negara, malam esok.

Majlis gilang-gemilang anjuran Majlis Sukan Negara (MSN) itu bakal diserikan dengan keberangkatan Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V.

Selepas melalui proses penapisan yang teliti, lapan atlet lelaki disenarai pendek untuk merebut gelaran anugerah Olahragawan Negara manakala enam lagi bakal bersaing untuk menjulang gelaran Olahragawati Negara bagi 2017.

MSN dalam satu kenyataan hari ini, berkata calon bagi anugerah Olahragwan Negara terdiri daripada atlet berbasikal, Mohd Azizulhasni Awang; Mohd Syarul Azman Mahen (bina badan); Muhammad Hakimi Ismail (olahraga); Gavin Kyle Green (golf); Mohd. Fitri Saari (hoki); Mohamad Rafiq Ismail (boling) dan Khairul Hafiz Jantan (olahraga).

Bagi kategori Olahragawati Negara pula terdiri daripada Cheong Jun Hoong (terjun); S. Sivasangari (skuasy); Koi Sie Yan (gimrama); Fatehah Mustapa (berbasikal); Emma Firyani Saroji (boling padang) dan Siti Safiyah Amirah Abdul Rahman (boling).

"Di atas kertas, jaguh keirin negara, Mohd Azizulhasni dan Jun Hoong dilihat memiliki peluang tetapi mereka perlu bersaing dengan beberapa lagi calon lain yang turut melakar nama di pentas antarabangsa dalam acara masing-masing sepanjang tahun lalu.

"Gelaran juara dunia yang berada dalam genggaman Azizulhasni dilihat memberi kelebihan kepadanya, namun ia bukan jaminan kerana pencapaian calon lain juga tidak kurang hebat. Namun, segala keputusan berada dalam tangan juri berkelayakan yang akan membuat segala pertimbangan untuk menentukan calon paling layak bergelar Olahragawan Negara bagi 2017," kata kenyataan itu.

Mohd Azizulhasni mencipta sejarah tersendiri apabila muncul juara acara keirin pada siri Kejohanan Dunia di Hong Kong tahun lalu, dan pada 1 Mac lepas, beliau dipilih sebagai Atlet Terbaik 2017 pada Majlis Anugerah Persatuan Penulis-Penulis Sukan Malaysia (SAM)-100PLUS 2017.

Turut menjadi pilihan merangkul anugerah Olahragawan Negara termasuk Khairul Hafiz Jantan yang mengakhiri penantian untuk menjulang pingat emas acara 100 meter pada Sukan SEA di Kuala Lumpur tahun lalu.

Jun Hoong pula yang meraih pingat emas acara terjun 10 meter platform pada Kejuaraan Dunia di Budapest, Hungary, Julai tahun lepas, dilihat sebagai pilihan untuk anugerah Olahragawati Negara.

"Begitupun, dia perlu bersaing dengan Siti Safiyah dan Fatehah yang turut menggegar pentas antarabangsa sepanjang tahun lalu. Calon lain seperti Sie Yan, Sivasangari serta Emma Firyani juga tidak boleh diketepikan ekoran deretan kejayaan mereka cipta di arena antarabangsa sepanjang tahun lalu," kata kenyataan itu.

Bagi majlis itu, MSN menerima 83 senarai calon untuk 11 kategori yang ditawarkan pada edisi kali ini dan jumlah tersebut menunjukkan peningkatan berbanding edisi sebelum ini, sekali gus membuktikan prestasi atlet negara kini semakin melonjak ke tahap agak meyakinkan.

Kali ini, ASN menawarkan 11 kategori anugerah - Olahragawan dan Olahragawati Negara; Olahragawan Para dan Olahragawati Para Negara; Pasukan Lelaki dan Wanita Negara; Jurulatih Lelaki dan Wanita Negara; Anugerah Tokoh Sukan; Kepimpinan Sukan dan Anugerah Khas.

ASN yang diperkenalkan sejak 1966 merupakan pengiktirafan tertinggi kerajaan bagi menghargai kejayaan cemerlang sepanjang tahun yang dicapai atlet, jurulatih, pegawai dan pertubuhan sukan tanah air.

Ia bertindak sebagai dorongan dan motivasi kepada penggiat sukan negara untuk terus mempertingkatkan prestasi masing-masing.



SENARAI CALON OLAHRAGAWAN NEGARA:

1. Mohd Syarul Azman Mahen Abdullah (Bina Badan)

2. Muhammad Hakimi Ismail (Olahraga)

3. Mohd Azizulhasni Awang (Berbasikal)

4. Gavin Kyle Green (Golf)

5. Mohd Fitri Saari (Hoki)

6. Mohamad Rafiq Ismail (Boling)

7. Wong Weng Son (Wushu)

8. Khairul Hafiz Jantan (Olahraga)



SENARAI CALON OLAHRAGAWATI NEGARA:

1. S.Sivasangari (Skuasy)

2. Koi Sie Yan (Gimrama)

3. Fatehah Mustapa (Berbasikal)

4. Emma Firyani Saroji (Boling Padang)

5. Siti Safiyah Amirah Abdul Rahman ( Boling)

6. Cheong Jun Hoong (Terjun)



-- BERNAMA