Pelumba negara Muhamad Firdaus Mohd Zonis sedia menyertai skuad berbasikal elit negara sekiranya diberikan peluang.

Muhamad Firdaus, 21, yang menjadi jurumudi kepada atlet berbasikal trek para negara, Muhammad Amin Najmi Romzi bagi kategori 4,000m kejar-mengejar individu (B), berkata setakat ini beliau akan menjalani latihan dengan atlet para.

"Buat masa ini, saya akan bersama skuad berbasikal trek para dan menaikkan nama saya semula," semula," katanya kepada pemberita selepas berakhirnya acara berbasikal trek pada temasya Sukan Para ASEAN (APG) KL2017 di Velodrom Nasional, di sini, pada Isnin.

Pada acara itu, Muhamad Firdaus dan gandingan Muhammad Amin Najmi yang menaiki basikal tandem meraih emas selepas menewaskan rakan senegara Muhamad Afiq Afify Rizan/Muhammad Khairul Adha Rasol untuk perak manakala gangsa milik pelumba Singapura, Jessen Ng Hang Siew/Sim Calvin Teck Kwang.

Mengulas mengenai perlumbaan hari ini, Muhammad Firdaus, yang juga pemegang tiga pingat emas Kejohanan Trek Asia ,berkata beliau dan Muhammad Amin Najmi baru enam bulan digandingkan sebelum APG.

"Cabaran jadi jurumudi ini mental kena kuat sebab kita bawa orang yang kurang upaya yang mana kita tak tahu keadaan dia kita yang harus sentiasa mengawal.

"Alhamdulillah, dia dengar cakap saya dan apa yang saya ajar dia buat selain strategi yang telah diberikan jurulatih kepada kami. Saya bercakap dengan Amin bahawa selagi kerja belum habis, loceng belum berbunyi, kita kena buat habis-habisan," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata emas yang dimenanginya hari ini didedikasikan kepada ayahnya Mohd Zonis Mokhtar dan mengikuti jejak langkah adiknya Muhammad Fadhil yang menghadiahkan emas menerusi acara berbasikal trek iaitu pecut berpasukan pada temasya Sukan SEA ke-29, 28 Ogos lepas juga di Velodrom Nasional Nilai.

Skuad berbasikal trek para negara pamer aksi cemerlang apabila menyapu bersih 12 emas dalam semua acara yang dipertandingkan selama dua hari itu.

-- BERNAMA