HARAPAN Manchester City untuk mencipta sejarah dengan empat gelaran atau quadruple musim ini terus menyala apabila berjaya meloloskan diri ke pusingan separuh akhir Piala FA.

City berjaya menidakkan dua gol awal Swansea untuk menang 3-2, namun ia dipalit kontroversi apabila keberadaan dan peranan sistem pengadilan bantuan video (VAR) dipersoalkan.

Barisan pilihan Pep Guardiola tersentak apabila Matt Grimes dan Bersant Celina meletakkan Swansea di depan pada minit ke-20 dan 29.

Bagaimanapun tidak mudah menyerah kalah, City bangkit pada separuh masa kedua bermula dengan Bernardo Silva.

Tuah seterusnya menyebelahi mereka apabila dianugerahkan penalti selepas Raheem Sterling jatuh dengan sentuhan minimal daripada pertahanan Cameron Carter-Vickers.

Sepakan penalti Sergio Aguera menghentam tiang sebelum mengenai kaki penjaga gol Kristoffer Nordfeldt lalu masuk ke gawang untuk gol penyamaan.

Penyerang Argentina itu kemudian melengkapkan kebangkitan dua minit sebelum masa permainan tamat dengan meledak gol kemenangan sekaligus meremukkan hati penyokong tuan rumah.

Aguero dilihat berada pada kedudukan ofsaid namun pengadil dan penjaga garisan seakan tidak melihatnya, malah tidak memanggil bantuan video untuk rujukan semula.

VAR ada, tetapi entah kenapa Persatuan Bola Sepak England (FA) memutuskan untuk tidak menggunakannya di Stadium Liberty walaupun ia dilaksanakan pada perlawanan suku akhir Piala FA yang lain.

Ternyata ia mengundang reaksi negatif segenap pihak yang melihat City tidak selayaknya menang dan Swansea terpaksa menelan kekalahan yang tidak sepatutnya berlaku.


Bagaimanapun Guardiola selepas perlawanan ‘memohon maaf’ atas kesulitan yang memanfaatkan pasukannya itu.

“Anda perlu tanya pihak berkuasa mengapa VAR tiada di sini.

“Semua tempat lain ada tetapi tidak di sini. Jika ia bukan penalti dan ianya ofsaid, saya minta maaf. Saya tidak suka memenangi perlawanan apabila keputusan dibuat dengan tidak betul. Ia bukan mudah,” katanya.