BENDERA Malaysia akan berkibar di Singapura Khamis ini apabila petinju wanita terbaharu tanah air, Edilah Johany beraksi di kejohanan ONE Warrior Series 4 nanti.

Atlet kelahiran Kuala Lumpur itu bakal berdepan dengan petinju Singapura, Tan Shi Yin dalam aksi kategori atomweight.

Ini merupakan penampilan keempatnya dalam sukan seni bela diri campuran (MMA). Namun, siapakah petinju muda berusia 26 tahun ini?

Mari kita kenali secara ringkas gadis petinju ayu bernama Edilah Johany ini.

#1 Nama penuhnya ialah Edilah Nadrah Johany. Ibu bapanya berasal dari Ranau, Sabah.

#2 Edilah sangat gigih dalam latihannya, dan berlatih hingga lima jam sehari.

#3 Idolanya tidak lain tidak bukan, ialah ratu MMA negara Ann Osman.

#4 Selain berlatih dengan Ann, Edilah turut berlatih dengan jaguh-jaguh lain dari ONE Championship seperti AJ Lias Mansor, Hisyam Samsudin, Kelvin Ong dan Audreylaura Boniface.

Edilah (tengah) bersama Hisyam Samsudin (kiri) dan Ann Osman. - Foto Instagram/@edilahjohany

#5 Gim pertamanya ialah Borneo Tribal Squad di Kota Kinabalu, namun dia sekarang berlatih di Ewako MMA iaitu gim kepunyaan Hisyam.

#6 Berkelulusan universiti, Edilah mempunyai ijazah dalam Biologi Pemuliharaan dari Universiti Malaysia Sabah (UMS).

#7 Edilah aktif bersukan sejak kecil dan pernah berkecimpung dalam sukan hoki, bola jaring, bola keranjang, memanah dan taekwondo.

#8 Bertanding dalam ONE Championship sememangnya impian Edilah dan dia berharap dapat memenangi kontrak untuk bertarung dalam promosi itu.

#9 Pertarungan profesional pertamanya merupakan pengalaman yang tidak dapat dilupakan kerana tidak menyangka akan pergi sejauh ini dalam dunia seni bela diri.

#10 Setahun kemudian, Edilah mempamerkan persembahan cemerlang apabila menundukkan lawannya, Neha Kashyap dari India, dengan hanya 103 saat.