Malaysia memulakan saingan Kejuaraan Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) Bawah 16 Tahun (B-16) dengan kemenangan bergaya apabila menundukkan Tajikistan 6-2 pada aksi pembukaan Kumpulan A di Stadium Nasional Bukit Jalil, hari ini.

Skuad bimbingan Ketua jurulatih, Lim Teong Kim itu tampil dengan persembahan terpuji apabila mendahului 3-0 pada separuh masa pertama, sebelum menambah tiga gol pada babak kedua perlawanan sekali gus mengesahkan kemenangan dan meraih tiga mata berharga.

Penyerang Luqman Hakim Shamsudin antara pemain yang mencuri tumpuan selepas meledak empat gol untuk memberikan Malaysia permulaan sempurna dalam misi memburu slot ke Piala Dunia 2019 Bawah 17 Tahun (B-17) di Peru.

Pada aksi itu, gol pembukaan Malaysia dijaringkan Luqman Hakim pada minit ke-30 sebelum Muhammad Najmudin Akmal menjadikan kedudukan 2-0, tiga minit kemudian menerusi sepakan penalti selepas Luqman Hakim dijatuhkan pemain lawan dalam kawasan kotak penalti.

Malaysia terus melancarkan serangan ke kubu pertahanan Tajikistan dan berhasil meledak gol ketiga hasil jaringan Luqman Hakim pada minit ke-42 untuk selesa berada di hadapan pada separuh masa pertama.

Malaysia terus ghairah memburu jaringan pada babak kedua perlawanan, menyaksikan Luqman Hakim berjaya mencipta hatrik selepas menjaringkan gol keempat negara pada minit ke-46 sebelum sekali lagi meledak gol pada minit ke-66 untuk menjadikan kedudukan 5-0.

Tajikistan akhirnya berjaya membolosi gawang Malaysia menerusi sepakan penalti pada minit ke-72 oleh Rahmatov Sharifbek, namun Malaysia melebarkan jurang jaringan empat minit kemudian menerusi Muhamad Alif Mutalib juga menerusi sepakan penalti.

Seakan perlawanan berakhir dengan keputusan 6-1, Tajikistan sekali lagi dihadiahkan sepakan penalti yang berjaya disempurnakan Zairov Islom pada minit ke-90 setelah penjaga gol negara, Sikh Izhan Nazrel dilayangkan kad merah susulan terjahan keras ke atas pemain lawan.

Malaysia akan berdepan Thailand pada aksi kedua Ahad ini, sebelum melengkapkan jadual aksi peringkat kumpulan bertemu Jepun, Rabu depan.

-- BERNAMA