Ketua jurulatih skuad B-22 (B-22) kebangsaan Datuk Ong Kim Swee menggugurkan empat pemain daripada senarai 26 pemain skuad Projek Sukan SEA 2017 bagi menghadapi tiga perlawanan persahabatan di China bermula 8 hingga 16 Jun ini.

Mereka yang digugurkan ialah penjaga gol Ahmad Syihan Hazmi Mohamed dan Danial Ashraf Abdullah, kedua-duanya dari Kelantan serta Ariff Farhan Md Isa (Kedah) dan Raphi Azizan Mariappen (PJ Rangers), yang semuanya mengalami kecederaan.

Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dalam kenyataan hari ini menyatakan keputusan itu dibuat selepas perlawanan persahabatan di antara skuad B-22 menentang Felda United yang berkesudahan seri 1-1 di padang Wisma FAM, pada Selasa.

Kim Swee juga memanggil tiga pemain baharu pada 2 Jun lepas iaitu Muhammad Irfan Zakaria (Kuala Lumpur), Sean Eugene Selvaraj dan L. Kalaiharasan (Negeri Sembilan) bagi menggantikan tiga pemain yang cedera iaitu Ahmad Khairil Anuar Zamri (Perak), Nur Shamie Iszuan Amin (Sarawak) dan Ahmad Azriddin Rosli (Felda United).

Bagaimanapun, Ahmad Khairil kekal menjalani latihan pemulihan di Wisma FAM berbanding Nur Shamie dan Ahmad Azriddin yang kembali ke kelab masing-masing, kata FAM.

Skuad B-22 negara akan berlepas ke China hari ini bagi menghadapi perlawanan persahabatan pertama menentang skuad B-22 China di Stadium Pusat Sukan Xiangtan pada Sabtu ini (10 Jun) dengan sepak mula pada 7 malam.

Skuad negara akan ke Guangzhou pada Ahad (11 Jun) untuk baki dua lagi aksi persahabatan bertemu skuad simpanan Guangzhou R&F pada 13 Jun dan skuad simpanan Guangzhou Evergrande pada 15 Jun sebelum kembali ke tanah air pada 16 Jun.

Berikut adalah senarai 22 pemain Skuad Projek Sukan SEA 2017 bagi menghadapi perlawanan persahabatan di China:

Penjaga gol - Ifwat Akmal Chek Kassim (Kedah), Haziq Nadzli (JDT), Amierul Hakimi Awang (Terengganu)

Pemain pertahanan - Syahmi Safari, Adam Nor Azlin dan K.Kannan (Selangor), Ali Imran Alimi (Felda United), Adib Zainudin (Felcra FC), L. Kalaiharasan (Negeri Sembilan), Muhammad Irfan Zakaria (Kuala Lumpur), Syazwan Andik Ishak (JDT II), Syazwan Zaipol Bahari (PKNP FC)

Pemain tengah - Amirul Hisyam Awang Kechik (Kedah), Syamer Kutty Abba (Pulau Pinang), Danial Amier Norhisham (Felda United)

Pemain penyerang - Syafiq Ahmad (Kedah), S.Kumaahran dan Jafri Firdaus Chew (Pulau Pinang), Safawi Rasid (JDT), N. Thanabalan (Felcra FC), Sean Eugene Selvaraj (Negeri Sembilan), Tommy Mawat Bada (Sarawak)

-- BERNAMA