Terdapat penyokong tegar skuad Lang Merah yang sanggup bermalam di depan kaunter tiket bagi memastikan mereka tidak berputih mata untuk mendapatkan tiket bagi menyaksikan final Piala FA antara Kedah dan Pahang di Stadium Shah Alam Sabtu ini.

"Saya dan kawan-kawan saya tidur di atas tikar yang dihampar di hadapan pintu kaunter tiket. Kami bermalam sejak pukul 7 malam tadi. Kami akan pergi ke stadium Sabtu ini dan berharap Kedah akan menang 2-1," kata Ahmad Firdaus Baharom, 30, dari Gurun yang berkhemah di depan kaunter.

Dalam tinjauan pagi tadi, lebih 3,000 penyokong bersesak-sesak beratur dengan pelbagai ragam dan gaya sejak beberapa jam sebelum empat kaunter tiket di Stadium Darul Aman mula dibuka mulai 10 pagi.

Dan jualan tiket yang berharga RM50 bagi dewasa dan RM5 untuk kanak-kanak berusia 12 tahun ke bawah hanya dihadkan sebanyak tiga keping bagi seorang pembeli.

"Saya berhasrat untuk membuat larian (dari Stadium Shah Alam ke Stadium Darulaman) buat kali ketiga sekiranya Kedah menang. Larian mungkin mengambil masa selama enam hari dan sekiranya tidak sempat, saya mungkin akan meneruskan larian pada bulan puasa," kata Nasir Abbas, 62, yang amat teruja dengan tiket tergenggam erat dalam tangannya.

Semasa final Piala Malaysia 2015, beliau melakukan larian selama 10 hari sejauh lebih 500 kilometer dari Shah Alam hingga Alor Setar, walaupun Kedah kalah kepada Selangor dalam perlawanan itu.

Sementara itu Pengerusi Jawatankuasa Teknikal Tiket dan Pintu Masuk Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA), Shaharol Niza Omar berkata 12,000 tiket terjual dalam tempoh hampir dua jam sahaja.

"Satu kaunter tiket khas untuk penyokong wanita juga dibuka bagi memudahkan pembelian tiket dan keadaan adalah terkawal dengan bantuan pihak polis," katanya.

Pahang dan Kedah masing-masing menerima 32,000 keping tiket bagi penyokong dewasa manakala bagi kanak-kanak sebanyak 750 keping.

-- BERNAMA