Berita  | Sukan

Rafael Nadal raih gelaran ke-12 Terbuka Perancis

Rafael Nadal raih gelaran ke-12 Terbuka Perancis
Pemain Sepanyol berusia 33 tahun itu kini memegang sebanyak 18 gelaran Grand Slam. - Foto REUTERS/Benoit Tessier
RAFAEL Nadal meraih gelaran ke-12 kejohanan tenis Terbuka Perancis selepas menewaskan Dominic Thiem 6-3 5-7 6-1 6-1 di Stade Roland-Garros, Paris, sebentar tadi.

Pemain Sepanyol berusia 33 tahun itu kini memegang sebanyak 18 gelaran Grand Slam.
Dia turut menjadi pemain pertama yang memenangi kejuaraan Grand Slam yang sama sebanyak 12 kali, melepasi 11 gelaran Terbuka Australia oleh Margaret Court.

Dalam aksi pada Ahad itu, Nadal mendahului dengan memenangi set pertama, namun Thiem, berjaya menyamakan kedudukan dengan memenangi set kedua.

Dia kemudian mengatasi kedudukan dengan kemenangan besar pada set ketiga dan keempat, sekali gus menghadiahkan kemenangan ke-12 untuknya di Roland Garros.

Nadal mara ke final selepas menyingkirkan seteru utamanya, Roger Federer menerusi kemenangan straight set dalam aksi separuh akhir, Jumaat lalu.



Tag: Rafael Nadal, Terbuka Perancis, Dominic Thiem, Roland Garros, Rafa Nadal, French Open, tenis


Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.