REAL MADRID 2 BARCELONA 3

Zinedine Zidane mengkritik pemain Real Madrid selepas mengalami kekalahan dramatik 2-3 kepada Barcelona dalam aksi El Clasico awal pagi tadi, sambil ​​menegaskan mereka sepatutnya lebih bijak pada penghujung perlawanan.

Sepuluh pemain Real tewas 2-3 dalam satu perlawanan yang sukar dipercayai di Santiago Bernabeu, Lionel Messi menjaringkan dua gol -- dan ke-500 untuk kelab -- dengan sepakan terakhir perlawanan.

Skuad Zidane bangkit selepas tujuh minit Sergio Ramos menerima kad merah akibat mengasari Messi, seolah-olah sudah menjamin satu mata apabila pemain gantian, James Rodriguez, melakukan tandukan gol.

Tetapi walaupun seri meletakkan mereka di ambang kejuaraan liga pertama sejak 2012, Real mencari kemenangan sebelum Barca mengambil kesempatan pada minit kedua masa kecederaan, dengan pemain antarabangsa Argentina itu menyempurnakan hantaran Jordi Alba.

"Saya tidak boleh gembira," kata Zidane kepada pemberita selepas kekalahan pertamanya dalam tiga aksi El Clasico.

"Kami kecewa dengan keputusan itu. Apabila anda kembali ke 2-2 dengan 10 pemain anda perlu berfikir lebih sedikit dan bersama-sama mempertahankannya.

"Kami berpendapat bahawa kami boleh merebut gol ketiga. Kami keluar dari kedudukan dan kemudian apa yang berlaku telah berlaku.

"Bermain dengan terbuka apabila kita ada 10 orang adalah berbahaya dan terdapat ruang bagi kita untuk melakukan sesuatu yang lain."

Zidane mengakui Real telah membayar harga di atas kegagalan mengambil peluang keemasan apabila menyaksikan penjaga gol Barca, Marc-Andre ter Stegen, menafikan 12 percubaan berbahaya.

Bos Madrid itu menambah: "Kami mencipta banyak peluang dalam keseluruhan perlawanan. Kami mempunyai banyak peluang menjaringkan gol sepanjang perlawanan tetapi tidak dapat mengawal perlawanan.

"Apabila anda tidak menjaringkan gol, ini boleh berlaku, dan ia berlaku. Saya perlu menyaksikan perlawanan ini lagi tetapi saya tidak dapat mengubah apa-apa.

"Messi membuat perbezaan untuk pasukannya. Dia telah menjaringkan dua gol tetapi ia tidak hanya mengenai Messi -- kami tidak mengawal perlawanan dengan baik di saat-saat yang kami boleh melakukan kerosakan kepada lawan kami.

"Kami tidak boleh gembira, ia adalah El Clasico pertama bagi saya di laman sendiri dan hasilnya adalah tidak baik. Kami kehilangan tiga mata tetapi terdapat banyak aksi liga masih perlu bermain.

"Kami tidak akan menamatkan LaLiga dalam perlawanan ini tetapi sudah tentu ia akan menjadi lebih baik untuk menang. Secara keseluruhan kami tidak layak untuk kalah walaupun bola sepak adalah seperti ini.

"Sekarang kami perlu berfikir tentang perlawanan akan datang pada Rabu ini (berkunjung ke Deportivo La Coruna]."