Beregu lelaki negara, Goh V Shem-Tan Wee Kiong selangkah lagi untuk merangkul gelaran pertama musim ini selepas meraih slot final dengan mengetepikan cabaran beregu Taiwan pada Kejohanan Badminton Malaysia Masters di sini hari ini.

Dalam perlawanan separuh akhir di Axiata Arena, Bukit Jalil, di sini, pemenang pingat perak Sukan Olimpik 2016 itu, yang baharu digandingkan semula itu, mengekalkan rentak agresif untuk menewaskan pilihan kelapan, Chen Hung Ling-Wang Chi Lin 21-16, 21-17, dalam masa 34 minit.

Kemenangan mereka juga turut dikongsikan bersama peminat badminton yang tidak putus-putus memberikan sorakan gemuruh sehingga tamat perlawanan.

"Kali ini rentak permainan kami bertambah baik harap dapat diteruskan sehingga final esok. Kami mahu kembalikan prestasi yang cemerlang dan berharap tahun ini lebih banyak keputusan yang positif dan konsisten.

"Bagi saya juga, kami telah memulakan tahun ini dengan baik," kata V Shem kepada pemberita selepas perlawanan.

Menurut Wee Kiong, beliau tidak mahu menoleh kebelakang sebaliknya mengambil iktibar dengan prestasi merosot mereka tahun lalu dan kembali dengan pencapaian yang lebih cemerlang.

Menanti mereka di final, adalah beregu Indonesia, Fajar Alfian-Muhammad Rian Ardianto yang menewaskan pilihan kelima dari Denmark, Mads Conrad-Petersen-Mads Pieler Kolding 15-21, 21-16, 21-17 dalam satu lagi aksi separuh akhir.

"Indonesia juga hebat, kami tidak boleh ambil mudah kerana prestasi beregu mereka juga sudah meningkat dan kompetitif," kata Wee Kiong.

Namun nasib tidak menyebelahi beregu campuran negara, Goh Soon Huat-Shevon Jemie Lai apabila cabaran mereka berakhir setelah kalah kepada beregu pilihan kedua dari Hong Kong, Tang Chun Man-Tse Ying Suet dalam pertarungan sengit 21-14, 12-21, 13-21.

"Kami bermain baik pada set pertama tetapi pada set kedua dan ketiga, pihak lawan telah menukar strategi perlawanan dan kami sukar untuk baca permainan mereka," kata Shevon.

Chun Man-Ying Suet akan membuat perhitungan dengan Zheng Siwei-Huang Yaqiong dari China yang menewaskan pasangan Indonesia, Hafiz Faizal-Gloria Emanuelle, 21-13, 21-16 dalam satu lagi perlawanan.

Sementara itu, final esok turut menyaksikan pertembungan pemain nombor satu dunia, Viktor Axelsen dari Denmark dengan Kenta Nishimoto dari Jepun.

Axelsen menewaskan pemain profesional negara, Liew Daren 21-15, 21-11, manakala Nishimoto menundukkan pemain Denmark, Hans-Kristian Solberg Vittinghus 21-14, 21-19 dalam satu lagi perlawanan separuh akhir.

Axelsen berkata beliau berpuas dengan keputusan itu tidak pernah mengambil mudah lawannya malah berazam memperbaiki prestasinya pada setiap perlawanan.

"Daren bermain dengan amat baik sekali...sekiranya saya melakukan kesilapan mudah, perlawanan sudah pasti sengit," kata juara dunia 2017 itu.

PERTEMUAN FINAL:

Perseorangan Lelaki:

[1] Viktor Axelsen (DEN) mln Kenta Nishimoto (JPN)

Perseorangan Wanita:

[1] Tai Tzu Yong (TPE) mln [5] Ratchanok Intanon (THA)

Beregu Lelaki:

Goh V Shem-Tan Wee Kiong (MAS) mln Fajar Alfian-Muhammad Rian Ardianto (INA)

Beregu Wanita:

[1] Chen Qingchen-Jia Yifan (CHN) mln [3] Kamilla Rytter Juhl-Christinna Pedersan (DEN)

Beregu Campuran:

[2] Tang Chun Man-Tse Ying Suet (HKG) mln [5] Zheng Siwei-Huang Yaqiong (CHN).

-- BERNAMA