Velodrom Nasional yang menelan kos pembinaan RM80 juta di sini, dirasmikan lima jaguh berbasikal negara - Datuk Ng Joo Ngan, M. Kumaresan, Rosman Alwi, Josiah Ng dan juara keirin dunia, Mohd Azizulhasni Awang pada satu majlis penuh gilang gemilang, hari ini.

Majlis perasmian velodrom tertutup pertama di Malaysia dan Asia Tenggara itu turut disaksikan Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan, Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin, Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof serta ratusan peminat berbasikal tanah air.

Bercakap pada sidang media selepas majlis perasmian itu, Khairy memaklumkan program skuad trek negara yang melibatkan 10 pelumba lelaki dan wanita akan dipindahkan ke velodrom berkenaan yang turut menyediakan asrama dalam memastikan ia tidak menjadi projek Gajah Putih.

"Saya turut mengarahkan MSN (Majlis Sukan Negara) bukan sahaja untuk meletakkan program pelapis di sini tetapi juga program Junior Cycling Malaysia akan berpangkalan di sini.

"Arahan saya selepas (berakhirnya) Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 (pada Ogos ini) mesti ada latihan dan pertandingan pada setiap minggu dan kita jemput semua kelab, persatuan dan mereka yang berminat dalam berbasikal termasuk golongan veteran untuk menggunakan kemudahan di sini," jelasnya.

Negara sentiasa mengharapkan bakat-bakat hebat sukan berbasikal dapat terus dihasilkan. - Bernama

Khairy berkata pihaknya akan mengadakan hari terbuka trek berbasikal pada setiap minggu yang akan dikendalikan jurulatih pembangunan sukan berbasikal, Graham Seers bagi memastikan peminat berbasikal dapat merasai sendiri pengalaman berbasikal di velodrom berkelas dunia itu.

Velodrom kelas satu berkenaan yang mendapat pengiktirafan daripada Kesatuan Berbasikal Antarabangsa (UCI) bakal menjadi venue acara trek Sukan SEA ke-29 dan Sukan Para ASEAN ke-9 pada Ogos dan September ini.

Velodrom sepanjang 250 meter itu boleh memuatkan sehingga 2,000 penonton termasuk 200 penonton berdiri pada satu masa.

Selain trek velodrom berkenaan yang dibina menggunakan kayu bermutu tinggi iaitu Siberian Spruce, sebuah trek berbasikal BMX turut dibina bersebelahan velodrom itu yang mampu memuatkan 500 penonton pada satu masa .

Velodrom Nasional mula dibina pada Januari 2015 dan diserahkan secara rasmi kepada Kementerian Belia dan Sukan pada 20 Mei lepas.

-- BERNAMA