ARSENE Wenger memuji persembahan Mesut Ozil selepas pemain itu muncul sebagai penjaring gol tunggal dalam kemenangan 1-0 Arsenal ke atas Newcastle United di Stadium Emirate, awal pagi tadi.

Skuad The Gunners gagal memenangi tiga perlawanan liga sebelum ini tetapi mendahului aksi selepas 23 minit apabila Ozil melakukan voli dari kawasan penalti.

Peluang seterusnya untuk meletakkan kedudukan lebih selesa telah dipersia-siakan, bagaimanapun, cukup untuk menggagalkan usaha Newcastle melonjak daripada tiga kelompok terbawah.

Wenger berkata: "Kami mencipta peluang untuk berada lebih selesa dan dalam tempoh lima minit yang terakhir kami menjadi agak bertahan.

"Kami tidak membuat kesilapan di belakang, anda dapat lihat bahawa keperluan untuk menang adalah lebih kepada mental pemain kami pada penghujung perlawanan. Hakikatnya juga bahawa kami tidak dapat memanfaatkan peluang gol kami. Kami telah berusaha keras.

Mengenai jaringan Ozil, dia berkata: "Ia adalah 'permata' dapat menyaksikannya, saya gembira dengan dia kerana itulah yang kita mahukan daripadanya. Ia adalah gol yang hebat.

Jurulatih Newcastle, Rafael Benitez, kini hanya mengambil satu mata daripada sembilan perlawanan terakhir, meletakkan mereka di zon penyingkiran -- satu mata di belakang zon selamat.

Benitez berkata: "Kami mempunyai peluang untuk menjaringkan gol. Kami berusaha keras dan menyerang. Ia tidak bernasib baik. Kami sedang belajar. Dalam sesetengah perlawanan, kami ketinggalan satu gol di belakang.

"Kami tahu ia mungkin sukar. Kami sepatutnya meraih keputusan seri atau menang daripada dua atau tiga perlawanan. Kami perlu bersaing seperti hari ini dan terus ke depan, kami adalah pasukan muda.

"Kami perlu terus berusaha seperti ini. Cuba dapatkan keputusannya. Pada bulan depan, kami akan cuba membawa masuk pemain.

"Peminat tahu pasukan akan lebih sukar dan mereka tahu kami memerlukan sesuatu pada Januari -- yang akan membantu skuad kini."