Pasukan Teknologi Astro menjuarai pertandingan penggodaman atau Hackdays anjuran AWS di Persidangan AWS di Singapura melalui rekaan sistem pemantauan pintar.

Pasukan yang dianggotai Satyam Swamkar, Varun Kumar, Manas Dutta dan Vivek Yadav telah mengalahkan 1,522 peserta daripada 345 pasukan yang mewakili lebih enam negara di seluruh Asia Tenggara melalui projek yang dikenali sebagai Eagle Eye.

AWS Hackdays 2019 ASEAN yang berlangsung di Singapura mempamerkan pelbagai cara penyelesaian teknologi seperti Kecerdasan Buatan (Artificial Intelligence), Pembelajaran Mesin (Machine Learning), dan Pembelajaran Tetulang (Reinforcement Learning).

Hackdays 2019 menyaksikan peserta menggunakan perkhidmatan AWS seperti Amazon SageMaker, Amazon Polly, Amazon Lex, serta perkhidmatan AWS IoT.

Penyelesaian ini kemudiannya dinilai oleh panel penghakiman berdasarkan inovasi, kesan perniagaan, pelaksanaan, dan pengalaman pengguna.

Lima pasukan kemudiannya dipilih untuk menunjukkan dan menunjukkan penyelesaian mereka, akhirnya melihat pasukan Eagle Eye merangkul kemenangan di peringkat ASEAN.

Satyam, Varun, Manas dan Vivek memenangi lawatan berbayar ke acara re:Invent 2019 anjuran Amazon di Las Vegas Nevada, Amerika Syarikat akhir tahun ini.

Dengan lawatan ini, mereka mampu diperkenalkan dengan teknologi terbaharu untuk membentuk strategi teknologi untuk syarikat Astro.