PERSOALAN ini cukup kompleks!

Lapisan ozon menipis satu fenomena yang melanda global dalam abad ke-21 ini.

Terbaharu, Agensi Aeronautik dan Pentadbiran Angkasa Lepas Amerika Syarikat (NASA) melaporkan satu lubang besar yang pernah muncul di Antartika sekitar tahun 1985 kembali pulih ekoran pengharaman penggunaan bahan kimia, chloro-flurocarbons atau CFCs.

Tahun lalu, beberapa imej satelit telah menunjukkan lubang ozon semakin nipis dan pendedahan beberapa saintis yang mencadangkan fenomena in hanya akan pulih pada tahun 2060.

Sehingga saat ini, masih tiada kepastian sekiranya ini adalah sebahagian daripada Montreal Protocol, yang merupakan suatu inisiatif yang diperkenalkan pada tahun 1989 mengharamkan penggunaan CFCs.


Bandar Sydney pada Ahad mencatat suhu tertinggi 47.3 Celcius tatkala bandar-bandar di kawasan utara Amerika Syarikat merekodkan suhu paling rendah pada ketika ini. Cukup menakutkan!

BACA: Kompilasi ekstrem: Cuaca dunia semakin aneh dan tidak menentu

Jika diambil kira pengharaman CFCs yang efektif, mengapa pemanasan global semakin serius?



Cuaca melampau ini turut memberi impak terhadap ekosistem haiwan. Portal AFP turut melaporkan otak kelawar tersebut kerana haiwan itu dikatakan spesies yang paling kurang daya tahan.

Agensi Penyelamat dan Pendidikan Hidupan Liar New South Wales (WIRES) berkata kematian beratus kelawar itu boleh bertambah sehingga beribu kelawar.

Secara harafiah, pemanasan global semakin meruncing.