Sejak lulus dari UiTM, saya tidak pernah lupa untuk sekali sekala balik ke kampus — kadang-kadang untuk menyertai program anjuran siswa-siswi dan kadang-kadang untuk bertemu bekas pensyarah.

Saya ke kampus di UiTM di Shah Alam baru-baru ini tetapi kali ini khusus kerana pilihan raya umum ke-13. Saya mahu menyelami isi hati pengundi mahasiswa yang akan pertama kali mengundi pada 5 Mei ini.

Setelah berbual dengan mereka, tanggapan awal saya tentang mahasiswa selama ini berubah. Mereka ada kesedaran politik yang cukup tinggi.

Saya tanyakan kepada mereka apakah faktor yang akan menentukan mereka membuat pilihan apabila mengundi nanti.

Ada dua jawapan yang saya terima. Pertama, ketelusan, integriti dan keikhlasan calon yang bertanding, dan mereka tidak peduli siapa calon itu — Melayu, Cina atau India — asalkan ada ciri-ciri berkenaan. Kedua, mereka juga tidak peduli calon itu mewakili parti apa.

Uitm

Daripada perbualan saya dengan mereka, saya mengesan bahawa mereka ini mendapat maklumat tidak lagi daripada media tradisional sebaliknya melalui Internet. Ertinya, siapa yang menguasai perang maklumat atau propaganda melalui Internet berkemungkinan besar akan menguasai kumpulan pengundi ini.

Saya percaya di kampus mana pun di serata negara ini, keadaannya sama.

Jadi, kepada mana-mana pihak yang berharap mahu mendapatkan undi daripada mahasiswa dengan menawarkan mereka tiket bas pulang ke kampung halaman pada 5 Mei nanti, mereka tentu kena fikirkan semula strategi itu.