PERNAH atau tidak kita terfikir bagaimana perasaannya menjadi seorang pelarian?

Pastinya tidak seorang pun daripada kita mengimpikan untuk hidup sebagai pelarian dan mengharapkan agar kedamaian dan juga ketenteraman yang dikecapi ketika ini kekal berpanjangan sehingga ke akhir hayat.

Begitulah kiranya harapan saudara-saudara kita suatu ketika dahulu yang kini terpaksa menjadi pelarian di negara yang asing. Membuat keputusan untuk melarikan diri daripada negara tumpah darah sendiri ke negara lain pastinya bukan sesuatu yang mudah. Namun demi menyelamatkan nyawa, menjaga maruah diri, mengelakkan diri dan keluarga daripada diancam dan ditekan dari segenap sudut mereka mengambil keputusan yang sukar ini.

Penulis sendiri pernah cuba untuk menyelami dan mencuba pengalaman bagaimana keadaannya rakyat Syria melarikan diri. Penulis memahami dan sedar akan risiko yang akan dihadapi, tetapi penulis tekad untuk cuba melalui pengalaman ini.

Pengalaman perjalanan penulis menelusuri ‘jalan tikus’ yang digunakan oleh rakyat Syria untuk keluar daripada Syria untuk menuju ke Turki merupakan sesuatu yang sangat bermakna dan tidak mungkin penulis lupakan selama-lamanya.

Demi Tuhan, sukar untuk menggambarkan kepayahan dan keperitan pengalaman ini apatah lagi meletakkan diri sendiri dalam situasi rakyat Syria yang melangkah meninggalkan tanah air mereka demi sebuah kehidupan yang lebih baik.

Ketika itu adalah musim sejuk dan penulis dan sekumpulan rakyat Syria perlu mendaki bukit-bukau dalam keadaan yang sangat sejuk di dalam kegelapan malam, hanya berpandukan kepada cahaya bulan dan keadaan tanah yang becak berikutan salji yang turun. Setiap langkah kaki pasti tenggelam di dalam tanah dan penulis terpaksa mengerah seluruh tenaga untuk meneruskan perjalanan.

Sesekali mendengar tangisan, jeritan dan juga keluhan lelah dari rakyat Syria yang bukan sahaja membawa diri mereka, malah terpaksa menggendong barang-barang dan juga anak-anak kecil yang masih belum mengerti apa-apa. Kadang-kadang penulis terjatuh dan tergelincir begitu juga mereka yang lain.

Satu jam perjalanan berlalu kami dimaklumkan perjalanan masih jauh dan perlu segera sampai ke sempadan Syria dan juga Turki sebelum fajar menjelma.

Setelah meneruskan perjalanan selama 30 minit lagi, penunjuk arah mengarahkan kami untuk patah balik dengan segera kerana pergerakan kami terlalu perlahan dan salah seorang daripada yang mengikuti perjalanan ini tidak dapat meneruskan perjalanan kerana diserang lelah dan sangat mustahil untuk sampai di sempadan sebelum fajar menjelma.

Sungguh pada saat ini penulis sudah kehilangan seluruh tenaga namun terpaksa akur dan meredahi perjalanan kembali yang jauh lebih sukar.

Jujurnya, cukuplah pengalaman hampir 5 jam tersebut memberikan gambaran sebenar kepada penulis situasi yang perlu dihadapi oleh rakyat Syria yang berusaha untuk menyelamatkan diri dan keluarga mereka.

Pelbagai cara yang digunakan oleh pelarian Syria dan juga pelarian-pelarian yang lain untuk mendapatkan perlindungan dan memulakan kehidupan yang baharu.

Pengalaman penulis hanyalah sekelumit sahaja dari pelbagai pengalaman mereka yang melarikan diri.

Ada yang ditipu dan dijadikan barang dagangan oleh penyeludup dan agen yang kelabu mata dengan habuan duniawi sehingga menidakkan desakan manusiawi malah sehingga meragut nyawa mereka yang tidak berdosa.

Penulis mencadangkan kepada para pembaca untuk membaca pengalaman dari sisi lain pelarian Syria bernama Doaa al-Zamel meredah Laut Mediterranean menuju ke Eropah untuk menyelamatkan diri dengan mendapatkan buku ‘A Hope More Powerful Than the Sea’ yang ditulis oleh Melissa Fleming.

Ianya hanya permulaan awal kepada pelbagai cabaran dan ranjau kehidupan yang belum tentu cerah menanti di hadapan mereka walau mungkin berjaya merentasi sempadan negara dan terselamat daripada ancaman peperangan dan pergolakan di tanah air sendiri.

Cabaran yang perlu dihadapi di negara orang selepas daripada itu ternyata lebih sukar terutama di negara yang tidak mesra pelarian dan menganggap kehadiran pelarian ini hanya menyusahkan.

Peluang mendapatkan pekerjaan untuk menyara kehidupan, akses kepada perkhidmatan kesihatan, perlindungan, pendidikan dan keperluan asasi yang lain tidaklah semudah yang disangka.

Ditambah pula dengan kekangan dan limitasi bahasa yang pastinya menambah gusar.

Malah ada yang terpaksa membuat keputusan sukar sekali lagi samada untuk kembali semula ke negara mereka yang asal dan merisikokan nyawa mereka atau mencari negara lain yang lebih mesra pelarian setelah tidak lagi mampu untuk bertahan dan gagal meneruskan kehidupan yang baharu di negara yang mereka jejaki.

Apatah lagi sekiranya negara tersebut bukanlah penandatangan kepada Konvensyen Pelarian 1951 (Refugee Convention) yang dengannya tidak meletakkan sebarang tanggungjawab kepada negara untuk melayani pelarian-pelarian yang meletakkan prinsip utama ‘non-refoulement’ di mana pelarian yang sampai ke mana-mana negara tidak boleh dihantar semula ke negara asal yang memberikan ancaman serius kepada kehidupan dan kebebasan mereka.

Konvensyen ini telah diratifikasi oleh 145 buah negara sehingga kini tidak termasuk negara Malaysia.

Sehingga Disember 2018, Malaysia menjadi rumah kepada 163,860 orang pelarian dan juga mereka yang mendapatkan suaka politik berdaftar dengan UNHCR.


Ketibaan pelarian Syria ke Malaysia pada tahun 2016 melalui Program Penempatan Sementara Migran Syria - Foto GPM

Sejumlah 141,780 adalah dari Myanmar yang merangkumi 88,880 dari etnik Rohingya, 26,180 Chin, 9,800 muslim dan 4,000 dari Rakhine dan Arakan termasuk etnik-etik lain dari Myanmar.

Manakala 22,070 pelarian dan juga pencari suaka terdiri dari negara lain termasuk 6,080 daripada Pakistan, 3,040 Yaman, 2,990 Syria, 2,960 Somalia, 1,790 Sri Lanka, 1,740 Afghanistan, 1,480 Iraq, 790 Palestin dan selebihnya dari negara-negara lain.

Umum mengetahui bahawa kehadiran pelarian Rohingya di Malaysia ini telah bertahun lamanya malah sebahagian besar daripada mereka telah beranak-pinak dan hidup di Malaysia dengan sejahtera walau berhadapan dengan pelbagai masalah-masalah yang lain namun secara relatifnya masih baik.

Walaupun Malaysia bukanlah penandatangan kepada ’Refugee Convention’ namun secara peribadi penulis melihat peranan besar yang telah dimainkan oleh Malaysia dalam melayani pelarian-pelarian ini dengan sebaik mungkin tanpa diskriminasi.

Apatah lagi Malaysia merupakan penandatangan kepada ‘Convention on the Right of the Child’ dan juga ‘Convention on the Ellimination of All Forms of Discrimination Against Women’ yang menyebabkan Malaysia terikat dengan undang-undang antarabangsa untuk tidak menghantar semula pelarian ke negara asal mereka.

Malaysia juga telah melancarkan Program Penempatan Sementara Migran Syria (PPSMS) pada tahun 2016 yang memberi peluang kepada 3,000 orang pelarian Syria untuk mendapat perlindungan di Malaysia dan kemudahan serta akses kepada kesihatan, pendidikan dan juga pekerjaan.

Komitmen ini dinyatakan oleh Perdana Menteri Malaysia pada 1 Oktober 2015 semasa sesi ke-70 Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Kehadiran NGO-NGO juga turut membantu menguruskan keperluan pelarian-pelarian di negara bertuah ini dan sudah pasti ianya didokong kuat oleh masyarakat Malaysia yang prihatin.

Ada diantara NGO-NGO ini yang memberikan peluang pendidikan kepada anak-anak pelarian di samping perkhidmatan guaman, kesihatan dan lain-lain.

Sebahagian daripada anak-anak pelarian Syria yang belajar di Pusat Belajar Alternatif Jasmine Ash-Sham dikelolakan oleh Malaysian Life Line for Syria dan Global Peace Mission (GPM) Malaysia - Foto Syahrir Azfar Saleh

Namun begitu cabaran terbesar yang perlu ditangani secara bersama adalah peluang pekerjaan secara sah bagi membolehkan para pelarian mencari rezeki untuk menyara keluarga tanpa ada perasaan takut di samping memberi ruang kepada majikan untuk membuka peluang pekerjaan kepada mereka yang sebenarnya mempunyai latar belakang dan pengalaman yang baik.

Keperluan ini menampakkan harapan yang cerah apabila ianya disebutkan di dalam manifesto Pakatan Harapan untuk memberikan status yang sah kepada pelarian melalui UNHCR dan memastikan mereka dapat diambil bekerja dengan permit yang sah di Malaysia.

Inisiatif ini akan mengurangkan kebergantungan Malaysia kepada pekerja asing di samping mengurangkan risiko pelarian-pelarian ini terlibat dengan aktiviti jenayah dan juga transaksi perniagaan yang tidak sah.

Penulis percaya usaha yang dilakukan untuk membantu pelarian-pelarian dari pelbagai negara dan latar belakang membina kembali kehidupan mereka dengan baik di bumi bertuah Malaysia ini pada akhirnya akan memberikan kesan yang positif.

Penulis percaya hanya dengan memberi ruang sahaja dapat menyerlahkan potensi sebenar para pelarian dan masyarakat secara umumnya juga harus melakukan perkara yang sama tanpa sebarang prasangka.

Hakikatnya pelarian-pelarian ini telah melalui sebuah perjalanan yang panjang dan traumatik untuk mendapatkan perlindungan dan memulakan kehidupan yang baharu.

Penulis menyeru untuk kita sama-sama mengambil peranan yang positif untuk melayani ‘tetamu-tetamu’ ini sebaiknya kerana penulis percaya usaha seperti ini yang membawa sebegitu banyak rahmat buat negara kita Malaysia.



* Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI.